Gamen - Nr 5304

Gamen var byggd i ek och alm i England som seglande trålare och användes som sådan uteslutande för fiske. Den kan ha varit byggd i Grimsby i slutet av 1800-talet med Grimsby som hemort.
Enligt tillgängliga uppgifter kom Gamen till Sverige från Ymuiden Holland genom köp från Pieter de Raadt den 1 maj månad 1911. Hon bar då namnet Volharding och var registrerad med beteckningen YM 59. Köpare var Hilde Isaksson på Resö i Lur församling Tanum. Han betalade 225 pund för fartyget. Den 14 maj samma år sålde han fartyget till hemmansägaren och handlanden Malkolm Teodor Corneliusson i Fåraby Havstenssund för 4 000 kronor. Denne sålde vidare dagen efter till ett partrederi på Nord Hälsö i Tanum, NV om Strömstad. Rederiet ägdes av 4 bröder med lika delar. De betalade 6 000 kronor för fartyget som fick Hällesö som hemort.

De fyra bröderna var John Edvin Albrektsson, Erik Boldevin Albrektsson, Gustaf Adolf Albrektsson och Johan Albert Albrektsson. Den 22 juni utfärdades mätbrev av Tullkammaren i Strömstad med mättalen 57,16 brt och 38,59 nrt och den 20 april 1912 anmäldes fartyget för registrering under namnet Gamen. Namnändringen beviljades den 26 april. Samtidigt registrerades Johan Albrektsson som huvudredare och fartygets befälhavare. Alla bröderna var bosatta på Nord Hälsö (Hällesö).
Gamen såldes den 3 januari 1920 till Petter Andersson i Skärhamn för 21 500 kronor. Han var född den 17 mars 1871 och hans föräldrar var Anders Persson och Inger Maria Eliasdotter i Skärhamn. De var födda i Nordvik och Bö 1842. Petter gifte sig med Magdalena Andersdotter från Klädesholmen som var född den 30 oktober 1874. De bodde på ankarvägen 1. Den 10 mars samma år sålde Petter 1/2 fartyget till sonen John Erik Alexander för 10 750 kronor. John var ogift och bodde hemma. Petter var huvudredare och fartygets befälhavare och som hemort registrerades Skärhamn.

Den 16 april 1920 mättes fartyget vid Göteborgs Tullkammare till 55,95 brt och 40,70 nrt och den 5 april 1923 ommättes hon vid Lysekils Tullkammare till 55,95 brt och 39,26 nrt. Den 6 augusti 1924 installerades motor i Gamen. Hon mättes därefter vid Marstrands Tullkammare till 55,95 brt och 37,37. Petter Andersson försvann när fartyget låg i Köpenhamn den 24 oktober 1925. Han hade drunknat men återfanns och begravdes i Stenkyrka den 21 december. Sonen, Anders Ivar Pettersson, mönstrade som befälhavare i Köpenhamn den 4 november för resa till Helsingborg.
Den 6 mars 1926 såldes Gamen, av den avlidne Petter Anderssons sterbhus, genom auktion. Ett partrederi i Skärhamn med 9 delägare lade högsta budet och betalade 7 600 kronor. Delägarna var August Olsson, August Pettersson, Axel Henry Olsson, John Arvid Johansson, Petter Pettersson, Axel Svensson, Johan Svensson, Karl Olsson och Karl Edvard Olsson.

August Olsson var född i Nordvik den 24 december 1871. Hans föräldrar var Olle Pettersson och Kristina Jonasdotter. De var födda i Nötsäter1845 och i Säby 1839. August var gift med
Augusta Matilda Johannesdotter från Utäng som var född den 18 april 1877. De bodde på Sjömansvägen 4. August Pettersson var född i Skärhamn den 19 maj 1872. Hans föräldrar var Petter Eliasson och Petronella Andersdotter.  De var födda i Skärhamn 1826 och i Nötsäter 1832. August var gift med Hilma Johannesdotter som var född i Utäng den 22 november 1873. De bodde på Hamngatan 22. Henry Olsson var född i Skärhamn den 8 juli 1896. Hans föräldrar var Edvard Olsson och Hilda Kristiansdotter. De var födda i Skärhamn 1866 och i Hovlanda 1865. Henry Olsson var gift med Alfrida Lovisa (Frida) Olsson som var född på Lilla Tjörnekalv i Rönnäng den 9 november 1895. De bodde på Storgatan 22 i Skärhamn. John Johansson var född i Tegneby den 28 maj 1890. Hans föräldrar var Johannes Johansson och Johanna Samuelsdotter vilka var födda i Tegneby 1845 och i Vasseröd Tegneby 1847. John var gift med Hulda Otilia Pettersson som var född i Tubberöd den 1 juli 1894. De bodde på Storgatan 14. Petter Pettersson var född i Skärhamn den 8 december 1874. Hans föräldrar var Petter Eliasson och Petronella Andersdotter vilka var födda i Skärhamn 1826 och i Nötsäter 1832. Petter var gift med Alfrida Charlotta Pettersson som var född i Bö Dampegård den 10 september 1885. De bodde på Postvägen 20. Axel Svensson var född i Skärhamn den 14 juni 1875. Hans föräldrar var Anders Svensson och Petronella Rutgersdotter vilka var födda på Ingegerdsholmen i Stenkyrka 1836 och i Morik Sörgård 1845. Axel var gift med Matilda Evelina Karlsdotter som var född i Berg Morlanda den 17 januari 1887. De bodde på Ankarvägen 2. Johan Patrik Svensson var född i Skärhamn den 22 oktober 1884. Han var bror till Axel Svensson som redovisas ovan. Han var gift med Ida Maria Martinsson som var född i Bö Uppegård Klövedal den 20 november 1892. De bodde på Hamngatan 36. Karl Olsson var född i Skärhamn den 30 oktober1867. Hans föräldrar var Olof Eliasson och Kristina Berntsdotter vilka var födda i Skärhamn 1835 och i Nordvik 1841. Karl gifte sig med Anna Kristina Andersdotter som var född i Säby den 12 mars 1868. De bodde på Djurgårdsvägen 2. Karl Edvard Olsson var född i Skärhamn den 20 oktober 1894. Hans föräldrar var Edvard Olsson och Hilda Kristiansdotter. De var födda i Skärhamn 1866 och i Hovlanda 1865. Karl var gift med Svea Maria Pettersson som var född i Skärhamn den 8 oktober 1898. De var bosatta på Storgatan 20. Karl var bror till Henry Olsson ovan.
Köpet transporterades vidare till ett annat partrederi i Skärhamn den 9 mars samma år, med samma belopp. Rederiet bestod av 2 delägare, far och son, med lika delar. Huvudredare och tillika befälhavare var Einar Gundersen. Han var född i Skärhamn den 4 december 1895. Hans föräldrar var Axel Gundersen och Inger Kristina Mattiasdotter. Axel var född i Oslo den 16 mars 1867 och Inger Kristina var född i Skärhamn den 6 november 1867. Einar var gift med Berta Elemina Karlsson som var född i Utäng den 26 maj 1897. De bodde på Parkgatan 14. Axel Gundersen, Einars far, var den andre delägaren. Hans föräldrar var Severin Gundersen och Johanne Andersdotter. De var födda i Romedal Norge 1828 och Furnes Norge 1832. Axel och Inger Kristina bodde på Hamngatan 38. Fartygets hemort förblev Skärhamn.

Efter köpet mättes Gamen om vid Lysekils Tullkammare den 11 mars till 57,28 brt och 39,91 nrt. Drygt ett år senare, den 24 maj 1928 kolliderade hon under resa från Lübeck till Göteborg med last av salt. Olyckan inträffade nattetid i Öresund mellan Svinbådans fyr och Kullen. Fartyget sjönk och avfördes från registret den 7 september samma år. Nedanstående sammandrag från sjöförklaringen i Hälsingborg den 30 maj ger en bild av händelseförloppet.

Gamen. Byggd år ? av trä, 57 brt och registreringsnummer 5304 med hemort Skärhamn. Gamen var på resa från Lübeck till Göteborg med salt. Utöver befälhavaren Einar Gundersen fanns två besättningsmän ombord. Olyckan inträffade den 24 maj klockan 2 på natten i Öresund på nordgående mellan Svinbådans fyr och Kullen i ostnordostlig laber bris och klar sikt. Fartyget framfördes med både segel och motor samt förde topp och sidolanternor.

Efter passerandet av Svinbådans fyrskepp sattes kursen Nord 1/2 Väst mot Kullens fyr. En stund därefter gick befälhavaren, som hade vakten, under däck och överlämnade åt en 15 – 16 årig gosse att sköta rodret och hålla utkik. Några minuter efter det att befälhavaren lämnat däcket, fick rorsmannen enligt egen uppgift sikte på en seglares båda sidolanternor rätt förut på omkring 100 meters avstånd och lade därför rodret hårt styrbord för att ta seglaren på babords sida. På grund av det ringa avståndet lyckades inte detta utan Gamen träffades på babords bog av seglaren som befanns vara Essie av Grundsund.

Gamen sjönk efter ca 5 minuter. Innan fartygen kommit klara från varandra hade besättningen hunnit komma ombord på Essie. Essies bogspröt hade vid sammanstötningen gått in under Gamens rigg. Hon kom därför att följa Gamen när denna sjönk. I sista stund när vattnet började gå över skarndäck framme i fören sprang bogsprötet av och hon rätade upp sig. Om detta inte hänt hade Essie följt Gamen i djupet.

Orsak: Dålig utkik ombord på Gamen. Sjöförklaring vid Hälsingborgs rådhusrätt den 30 maj 1928.

Essie. 2-mastad motorskonert från Grundsund, byggd av trä i Sjötorp 1896 med registreringsnummer 2936 på resa mellan Grundsund och Sundsvall med Kvarts. Befälhavare var O A Johansson med fyra mans besättning. Olyckan inträffade den 24 maj 1928 klockan 2 på natten i Öresund mellan Kullen och Svinbådan i ostnordostlig laber bris och klar sikt.

Fartyget, som även var försett med hjälpmaskin, framdrevs vid tillfället med endast seglen och med endast sidolanternorna tända. Efter passerandet av Kullens fyr hölls kursen Syd till Ost mot Svinbådans fyrskepp och farten uppskattades till 3 knop. Närmare en timma efter passerandet av fyren observerades ett mötande fartygs topp- och sidolanternor rätt förut.

Då efter en stund babords sidolanterna försvann antogs att fartygen skulle gå klara av varandra. Men strax därefter blev den åter synlig och styrbords försvann. Fartygen var nu så nära varandra att ingenting hann göras för undvikande av ombordläggning. Essie träffade också något ögonblick därefter med sin stäv det andra fartyget, som befanns vara motorkutter Gamen från Skärhamn, på dess babords bog med påföljd att den några minuter därefter sjönk. Essies stäv skadades och bogsprötet bräcktes, men fartyget kunde likväl, med Gamens besättning ombord, ta sig fram till Höganäs redd varifrån hon senare bogserades in till hamnen. Orsak: Se Gamen. Sjöförklaring vid Rådhusrätten i Hälsingborg den 30 maj 1928.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Kutterepoken, Tjörns båtar, Algemeen Handelsblad 8 april 1911, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925 och 1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Tanum samt Oslo, Romedal och Vang i Norge.






Kommentarer