Gunnar - Nr 5119

Gunnar var enligt tillgänglig information byggd 1903 på Varaldsöy i Hardangerfjorden på gården Tvedt. Det var en ren segelkutter utan motor och byggd i ek och fur för fiske. Mättal och dimensioner var 85 brt, 69 nrt, 81,8 fots längd, 20,9 bredd och 9,2 fots djup. Den levererades till Olaf Gjessing Gjessen i Skudeneshavn på södra Karmöy, ca 30 km nordväst om Stavanger. Gjessen sålde kuttern inom orten under 1906 till Thorvald Meland. Det var han som 1910 sålde till Sverige.
 
Köpebrev upprättades den 23 mars 1910 på 12 500 kronor då kuttern såldes till ett partrederi i Skärhamn. Vid mätning den 15 april uppmättes 83,73 brt och 63,02 nrt. I registreringscertifikat den 21 april framgår att galeasen Gunnar tillhör ett partrederi i Skärhamn med sjömannen Janne Albin Johansson 1/4, skeppare Karl Johan Johansson 1/4, sjömannen Axel Bernhard Hansson 1/4 och sjömannen Karl-Albin Axelsson 1/4. Karl Johansson var befälhavare och Albin Johansson huvudredare. De var bröder och söner till Johan Pettersson och Maria Kristina Andreasdotter som var födda i Nötsäter 1847 och i Morik 1850. Karl var född den 20 augusti 1885 och gift med Maria Paulina Berntsdotter som var född den 24 februari 1889 i Skärhamn. De bodde på Kyrkvägen 5 och antog senare släktnamnet Ängberg. Albin var född den 25 januari 1883 och gifte sig med Alida Bernhardina Berntsdotter Silverdahl som var född i Skärhamn den 19 februari 1885. De bosatte sig på Idrottsvägen 3.

Axel Hansson var född i Skärhamn den 13 juni 1883 som son till August Hansson som var född i Nordvik 1861 och Betty Berntsdotter som var född i Skärhamn 1863. Axel var gift med Karolina Josefina Olausdotter från Nötsäter som var född den 20 september 1884. De bodde på Dalgatan 3. Karl-Albin Axelsson var född den 20 januari 1886 i Skärhamn. Han var son till Axel Alfredsson och Anna Petersdotter som bodde på Skansvägen 4. De var födda i Backa Göteborg 1866 och Skärhamn 1863. Karl-Albin var ogift och bodde i föräldrahemmet. Albin Johansson sålde sin del i kuttern till de tre övriga delägarna den 24 februari 1913 för 1 875 kronor. I intyg den 3 mars framgår att de tre ägarna ägde 1/3 vardera samt att Axel Hansson var ny huvudredare. Kutterns användningsområde i Skärhamn är inte helt klarlagt men man kan förmoda att den användes för malrilldörjfiske i Nordsjön på sommaren och för fraktfart övrig tid under seglationsåret. Hennes lastförmåga har uppskattats till ca 140 tdw.


Bilden föreställer den norskbyggda kuttern Gunnar som hade Skärhamn som hemort från 1910 till 1915. Fotografen okänd.

Gunnar såldes den 12 juni 1915 till Norge för 14 350 kronor. Det finns olika uppgifter om vem som var köpare. En uppgift säger att Sören Kremer i Tromsö var köpare medan en annan källa namnger Andreas Ingebrigtsen i Hövik utanför Oslo (då Kristiania) som köpare. Kuttern byggdes om till motorkutter och fick 1915 en 2-cyl motor inmonterad hos Anders Gulowsen AS i Kristiania (nuvarande Oslo). Mätning efter motorinstallationen visade 85 brt och 52 nrt. Vid inköpet till Norge döptes kuttern om till Foca.
I norsk skeppslista 1920 uppges att motorkuttern Foca, ex Gunnar, ägdes i Hövik av Andreas Ingebrigtsen och i Tromsö av Alfred Sivertsen. Den hade Oslo som hemort. Detta köp skall ha genomförts under 1919. Då blev samtidigt en ny 2-cyl motor på 100 hk från J V Svenssons Motorfabrik i Stockholm installerad. Motorn var en fotogenmotor av märket Avance. 1922 överfördes kuttern till partrederiet Foca Alfred Sivertsen i Tromsö för användning i sälfångst. Den 14 maj1927 blev hon nedskruvad av isen då man befann sig på jakt efter säl i Östisen. Området ligger utanför ryska Vita havet som man når via Barents hav .  
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Makrelldorgefisket 1884 – 1914, Dis-Norge – Slekt og Data, Norska Förlisningar 1927, Regjeringen.no, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer