Westfjord - 9379 - IMO 5388433

Byggdes i Tyskland 1952 av C. Lüring Skeppsvarv i Hammelwarden Brake med namnet Westfjord. Hon levererades i oktober 1952 till ett pris av 434717 D-mark och var då försedd med en Alpha Diesel på 270 hk. Ett partrederi i Skärhamn med Karl Rune Eriksson som huvudredare var beställare. I registreringscertifikat den 26 juni 1953 framgår att fartyget tillhör partrederiet Karl Erik Olausson med Skärhamn som hemort. Befälhavare var Karl Rune Eriksson i Skärhamn. Delägarna i partrederiet framgår som AB Erik Olausson& Son med 50/100, Gunnar Åberg i Göteborg med 21/100, Hans Åberg i Göteborg med 16,5/100 samt Erik Tärnulf i Göteborg med 12,5/100. Vid mätning den 16 oktober registrerades 359,37 brutto och 218,50 netto. I ett köpekontrakt den 4 april 1965 säljer de tre delägarna i Göteborg sina andelar i partrederiet för 255000 kronor till Karl Erik Olausson och hans son Karl Rune Eriksson som därefter är ägare till hälften vardera enligt anmälan den 4 april. Certifikat den 9 april 1965 anger att fartyget ägs genom ett partrederi benämnt skeppare Karl Erik Olausson med Skärhamn som hemort. Som befälhavare anges Erwin Karl Heinz Prange i Lysekil.
Den 23 maj 1969 såldes Westfjord till Köpmannebro för 360000 kronor. Av ett nytt partrederi med tre delägare döptes hon då om till Hamnfjord med Köpmannebro som hemort. Delägarna, Johan Gustav Wilhelm Sahlning med 4/6, Erik Gustaf Bohlin med 1/6 och Lars Gustaf Bohlin med 1/6 ändrade hemorten 1972 till Vänersborg. De sålde Hamnfjord våren 1976 för 525000 kronor till Bert Yngve Dennis Åkerblom i Götene. Hon blev då omdöpt till Vänerfjord med Lidköping som hemort. Detta var sista hemorten i Sverige. 1987 såldes hon för 525000 kronor till Finland.

Hon registrerades i september 1987 med samma namn på Sjötransport KB med Sund som hemort. Hon finns därefter med Mariehamn som hemort registrerad på samma ägare tills hon avfördes i maj 1989 som såld till Malta. I samband med försäljningen blev namnet ändrat till Vanerfjord. Uppgifter från Båtologen 1991 meddelar att det var det finska rederiet som även ägde henne på Malta med Valetta som hemort. 1991 blev det flaggbyte till Honduras. Hon blev omdöpt till Sea Glory I med San Lorenzo som hemort. 1992 blev det namnbyte igen, nu till New Sea. Hon avgick från Västervik den 26 maj 1992 med det namnet.

Alba Shipping AS i Aalborg köpte och döpte om henne 1997 till Baltic Breeze. Hon hade då fortfarande San Lorenzo som hemort. I Båtologen 1997 meddelas att hon, som Baltic Breeze med San Lorenzo som hemort, avgick från Middelfart den 17 mars 1997. Det namnet behölls till 2007 då hon blev Baltic Breeze 1 av Panaman. Hon blev avregistrerad från registret i Panama den 13 april 2008 och istället registrerad som fritidsmotorskepp. I maj 2009 blev hon försatt i blockad och upplagd i Vejle och året därpå blev hon bogserad till Helsingborg för uppläggning. Hon blev skrotad i Fredrikshamn år 2012 och hade då hemort Helsingborg.



Mättal: Mätbrev 1952: 359,37/218,50. SL 1987: 397/223/585. Namn med början vid byggnation: Westfjord, Hamnfjord, Vänerfjord, Vanerfjord, Sea Glory, New Sea, Baltic Breeze, Baltic Breeze I. Hemorter med början vid byggnation: Skärhamn, Köpmannebro, Vänersborg, Lidköping, Sund Finland, Mariehamn Åland, Valetta Malta, San Lorenzo Honduras, Panama, Helsingborg.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Sjöfartstidningen 15 mars 2010, Vesseltracker.com, Klubb Maritime Skeppsregistret 1 mars -  30 april 2013 Nils-Henrik Krokstedt avregistrerade fartyg.


Westfjord av Skärhamn.



Hamnfjord av Vänersborg ex Westfjord.

Vänerfjord av Lidköping ex Hamnfjord.

Vanerfjord av Valetta ex Vanerfjord av Mariehamn.           

Sea Glory av San Lorenzo ex Vanerfjord.

Baltic Breeze I av Panama ex Baltic Breeze ex Sea Glory.

Baltic Breeze 1 under upphuggning i Fredrikshamn 2012.






Kommentarer