Kustfart - Nr 4168

Tremastskonaren Kustfart byggdes i ek och fur med namnet Amalia hos Karl Johansson på Pukaviks varv i Björkenäs. Hon sjösattes den 4 mars 1903 och fick certifikat den 18 juni för ett partrederi med ett stort antal delägare. Huvudredare var skräddarmästare Johan Svanberg i Kivik som själv ägde 2/88 i fartyget. Befälhavare var Henrik Andersson Kappelin i Kivik som hade 27/88. Resterande 59 delar ägdes av 23 st. delägare varav skepparen Per Nilsson i Kivik hade 6 andelar och övriga uppräknade mellan 1 och 4 andelar vardera. De övriga delägarna var skepparen Anders Andersson Kappel, skepparen Nils Andersson, skepparen Henrik Petersson, sjökapten Nils Persson Kappel, sjökapten Henrik Persson Kappelin, Gustav Henriksson Hjelm, Göran Mårtensson, styrman Gustav Svanberg, fiskaren Anders Svensson, änkefru Anna Hjelm (efter skepparen Karl Henriksson Hjelm), alla Kivik; snickare Olof Petersson, skräddaren Nils Jönsson, båda Simris; kustroddare Jöns Hellberg, skeppsredare Nils Mattsson, handlande Hans Olsson, handlande Otto Olsson, målarmästare Alfred Gustavsson, åkare Hans Håkansson, alla Åhus; kustroddare Frans Andersson Kappelin i Abbekås, lantbrukare Ola Andersson i Svinaberga, sjökapten Johan Persson i Pataholm och byggmästare Karl Johansson i Björkenäs. Uppräkningen ger en uppfattning om skillnaderna i sammansättningen av rederierna på skånekusten i förhållande till övriga Sverige där det ofta var ett fåtal delägare och ofta inom samma familj. Karl Johansson i Björkenäs, den sist uppräknade, var den som hade byggt Amalia. Varvsplatsen ligger i Björkenäs alldeles i närheten av Pukavik i Blekinge.


I Svensk skeppslista 1908 anges fartygets mättal och dimensioner till 134,63 brt, 130,46 brt under däck, 113,22 nrt, 28,37 längd, 7,30 bredd, 2,84 djup och 3,5 meters djupgående. Senare källor anger hennes lastförmåga till ca 225 tdw. Den 2 april 1919 blev Per Nilsson i Kivik befälhavare. Den 13 mars 1920 blev Johan Persson i Pataholm befälhavare. Han hade 4/88 i fartyget. Pataholm ligger i Mönsterås kommun vid Kalmarsund. Den 27 februari 1922 blev Henrik Andersson Kappelin i Kivik befälhavare igen. 

Den 6 april 1924 anmäldes att Amalia sålts för 16 000 kronor till ett partrederi med Edmund Algot Mattsson i Järnavik som huvudredare. Järnavik ligger i Ronneby kommun i Blekinge. Mattsson hade 2/170 i fartyget. Befälhavare var Karl Isidor Nilsson i Järnavik med 57/170. Övriga 4 delägare under tiden som fartyget hörde hemma i Järnavik var Henning Hjalmar Nilsson i Karlshamn med 45 andelar, Martin Nilsson i Järnavik med 34 andelar, Ivar Adolf Emil Nilsson 25 andelar och hemmansägare Anders Jonsson i Vånga med 7 andelar. Bland delägarna märks fadern Martin Nilsson och hans 3 söner med samma efternamn. Fartyget fick drivning 1925 och 1926 och hade Järnavik som hemort. Huvudredarens hemvist var Kullåkra.   

Amalia anmäldes den 29 februari 1928 ha blivit såld till ett partrederi med hemmansägare Johan Gottfrid Olsson i Vik som huvudredare och med 3/12 ägardel. Fartygets hemort blev Länna. Befälhavare var Karl Abraham Öhman från Blidö socken, numera ingående i Norrtälje. Utöver huvudredaren var tre personer i samma familj delägare. Elof Gottfrid Olsson i Vik hade 3/12, Signe Teresia Olsson i Norrtälje 4 andelar och Astrid Adelia Olsson i Vättershaga 2 andelar. Amalia inköptes för 15 800 kronor och låg vid övertagandet i Nyköbing Själland.

Den 29 april 1931 anmäldes att man satt in motor i fartyget hos Gustavsson & Söners Skeppsvarv i Landskrona. Det var en Drott 2-takts tändkulemotor med 2 cylindrar som hade dimensionerna 265 x 300 mm och gav 80 hk. Motorn var tillverkad samma år av Nya AB Pythagoras i Norrtälje. I 1931 års skeppslista är Ernst Johan Halvar Olsson upptagen som ny befälhavare. Han var bror till de övriga ägarna. Mättalen är då redovisade med 135,75 brt, 130,46 brt under däck och 108,73 nrt. Fartyget drevs och reparerades 1931 och 1934. Den 7 maj 1936 anmäldes att Astrid Olsson (senare Lundell) sålt sin andel till sin bror, Halvar Olsson från Skeppsdal Österåker för 4 600 kronor. I samband härmed värderades fartyget till 27 600 kronor.




Kustfart var hemmahörande i Skärhamn från slutet av maj 1941 till förlisningen i september samma år. Bilden är från Sjöhistoriska museet.

Certifikat utfärdades den 30 maj 1941 för Kustfart av Skärhamn och partrederiet som köpt henne. Köpekontraktet var undertecknat den 26 maj. Huvudredare var Per Åke Hamnefjäll. Hans bröder, Sören Valdemar Pettersson och Sam Rune Pettersson, var också delägare. Dess-utom bestod rederiet av bröderna Elon Gösta Johansson och Bengt Holger Johansson. Alla delägarna hade lika andel. Köpeskillingen för fartyget var 30 000 kronor och namnbyte till Kustfart skedde vid samma tillfälle. Befälhavare på fartyget var Gustav Valdemar Karlsson. Bröderna Petterssons föräldrar var Petter Pettersson och Alfrida Charlotta Pettersson på Postvägen 20 i Skärhamn. De var födda i Skärhamn 1874 och i Bö Dampegård 1885. Per Åke Hamnefjäll var född den 26 juli 1913. Han var gift med Anna Nikolina Karlsson som var född i Rönnäng den 17 januari 1917. De bodde på Skolgatan 2. Sören Pettersson var född den 18 april 1911. Han var gift med Alfhild Dagmar Hermansson som var född i Skärhamn den 15 december 1912. De bodde på Storgatan 34. Sam Pettersson var född den 2 oktober 1919. Han var gift med Annie Maria Johansson som var född i Tolleby den 8 mars 1919. De bodde på Storgatan 23.
Bröderna Elon och Bengt Johanssons föräldrar var Johan Birger Johansson och Hilma Paulina Pettersdotter. De var födda i Skärhamn 1889 och i Bö Dampegård 1888. Elon Johansson var född i Skärhamn den 27 januari 1917. Han var gift med Maj Helene Hermansson som var född i Skärhamn den 6 maj 1920. De bodde på Idrottsvägen 22. Bengt Johansson var född den 11 november 1913. Han var gift med Karin Linnea Hermansson (syster till Maj) som var född i Skärhamn den 26 juli 1914. De bodde på Hamngatan 46. Befälhavaren Gustav Karlsson var född i Skärhamn den 14 februari 1909. Han var son till Karl Olsson och Anna Kristina Andersdotter. De var födda i Skärhamn 1867 och i Säby 1868. Gustav var gift med Astrid Wilhelmina Niklasson som var född i Skärhamn den 25 november 1914. De bodde på Djurgårdsvägen 2.        
Den 14 september 1941 klockan 16.30 sprang fartyget läck i svår storm och sjönk 23’ NO Gedser Revs fyrskepp när de var på resa mellan Rostock och Verkebäck i närheten av Västervik. Kustfart var lastad med 210 ton koks, varav 80 ton på däck. De hade avgått från Rostock samma dag på förmiddagen klockan 10. Fartyget fick slagsida, kantrade och sjönk på 20 minuter. Besättningen på fem man räddades av en tysk trålare och fördes till Swinemünde.
I den därefter följande utredningen kan man läsa följande uttalande från Kommerskollegium: ”Under förhandenvarande omständigheter, är det inte ägnat att förvåna, att fartyget efter det att en del av koksen ombord gått överbord, kantrade över åt styrbord och blev liggande med svår styrbords slagsida, trots att skutan fortfarande låg för styrbords halsar. Befälhavaren har brustit i aktsamhet genom att ta för stor däckslast. Man hade stoppat motorn och gått för bara segel”.
I SST 1942-12-201 finns följande artikel angående fortsättningen. Kustfarts befälhavare har nu i skrivelse till Kommerskollegium bemött anmärkningarna. Påståendet, att fartyget skulle varit utsatt för hård segelpressning tillbakavisas, och befälhavaren påpekar, att man hade vinden in akter om tvärs. Likaså tillbakavisas, att däckslasten varit för stor. Den var, säger befälhavaren, normal och ej heller förekom överspolning, så att fartyget därav kunde bli vekt. Anledningen var enligt befälhavaren en läcka i skrovet som gjorde att vattnet steg hastigt. Stöttor och brädgångar hade inte utsatts för påfrestning, då fartyget under seglingen inte krängde och inte hade någon slagsida, förrän vid kantringen. Alla försiktighetsåtgärder hade vidtagits och däckslasten var väl stuvad. Ytterligare information om händelsen har inte kunnat finnas. Troligen blev inte fartyget bärgat.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Medlemmar i Klubb maritime och Sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Lloyds Register 1930 – 1941, Sjöhistoriska museet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Bräkne-Hoby Blekinge.







Kommentarer