Leif - Nr 7360

Tremastskonaren Leif byggdes hos Niels Hansen & Co Skibsbyggeri i Marstal 1905. Hon byggdes i ek för partrederiet Niels E Schmidt i Marstal och döptes till Arietis. I 1907 års skeppslista uppges att befälhavare är A Andersen och att hennes mättal är 96 brt, 81 nrt och 8,9 fots djup i lastrummet.


Arietis seglade med samma namn under hela sin tid i Danmark, men för olika redare. I 1913 års skeppslista heter hennes befälhavare Erik Hansen Raahauge. Schmidt kvarstår som redare till 1913 då en C J Jacobsen i Marstal blir ny redare fram till 1922 då Valdemar Petersen i Marstal tar över fartyget. Raahauge kvarstår som befälhavare till 1921 då A Andersen åter tillträder för ett år. Från 1922 till 1926 är Niels Svane Koch befälhavare och avlöses av A Jensen som tar över samtidigt som Hans Jacob Clausen registreras som ny redare. Arietis hemort är hela tiden Marstal. 1919 framgår det att Arietis lastförmåga är 165 tdw. I övrigt sker inga förändringar av mättalen under den danska tiden.


Hon såldes den 27 mars 1927 till Hugo Werner Selander i Falkenberg. Han var själv befälhavare på, det till Leif omdöpta, fartyget. Mättal och dimensioner efter övertagandet anges i 1927 års skeppslista till 92,88 brt, 87,66 brt under däck, 76,63 nrt, 24,78 längd, 6,67 bredd och 2,66 meters djup i lastrummet. Hon blev registrerad i Sverige den 25 maj och i certifikatet framgår att Selander var ensam ägare och själv befälhavare. Den 28 februari 1928 fick Leif hjälpmotor av märket Avance på 35 hk vilken byttes redan 1935 till maskin med 70 hk. Efter maskin installerats ser man i skeppslistorna ökningar av fartygets mättal till 97,17 brt och 76,06 nrt år 1933. Det är troligt att man genom byggande av ny lastlucka kunnat få tillbaka den volym i lastrummet som maskininstallationen tog i anspråk 1928. Därutöver har troligen fartyget försetts med styrhytt. Det framgår att Leif varit på varv för drivning 1929 och att hon reparerats 1933.  
Leif hade en kort tid under 1940 Fiskebäckskil som hemort innan hon den 24 april samma år fick Köpstadsö på namnbrädan. Det framgår av skeppslistan 1945 att hennes hemort var Köpstadsö men att redaren fortfarande hade Falkenberg som hemvist. Där finns också upp-gifter om att hennes lastförmåga var bokförd till 170 tdw och 60 std med ett djupgående av 3,15 meter. Då Leif den 28 september 1944 var på resa mellan Skönvik (ca 40 km norr om Sundsvall) och Liljeholmen i Stockholm med trälast och befann sig mellan Furusund och Växlets fyr i Stockholms skärgård kolliderade hon med s/s Aeolus av Stockholm. Hon klarade sig utan att bli läck men fick avsevärda skador ovan vattenlinjen. Resan kunde fortsätta till lossningsplatsen. Selander sålde fartyget året därpå.
Köpare, medan fartyget var liggande i Västervik, blev den 30 juni 1945 ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare och med Osvald Knut Alrik Olausson som huvudredare och ägare till halva fartyget. Han var född den 6 november 1913. Hans föräldrar var Janne Albert Olausson och Gerda Florentina Olofsdotter i Skärhamn. De var födda i Skärhamn 1887 och i Kebene 1883. Alrik var gift med Ella Vanja Irene Hansson som var född den 30 augusti 1916. De bodde på Skutvägen 4 i Skärhamn. Den andre delägaren var Nils Gustav Adolf Hansson som även var fartygets befälhavare. Han var född i Skärhamn den 14 mars 1912 och bodde på Kroksdalsliden 7. Hans föräldrar var Axel Bernhard Hansson och Karolina Josefina Olausdotter. De var födda Nordvik 1883 och i Nötsäter 1884 och bodde på Dalgatan 3. Nils var gift med Karin Helena Jonasson som var född i Stockevik den 15 november 1912.




Bilden, från Göteborgs hamn, föreställer den till galeas nedriggade Leif. Skärhamn var hennes hemort 1945 – 1946. Fotot kommer från bokverket Tjörns båtar.

Leif av Gerlesborg i Varbergs hamn.


Den 8 november 1946 såldes Leif till ett partrederi i Kalmar med Erik Gustaf Sigfrid Hellman som huvudredare och ägare till 2/3. 1/3 ägdes av fru Edit Elsa Maria Kindström i Loverslund, Hagby socken Kalmar kommun (född Nilsson). Befälhavare utan ägande var Nils Gunnar Svensson i Degerhamn. Frank Charles Bernhard Kindström blev befälhavare den 21 april 1947. Han var gift med Edit Elsa Maria Kindström. Hon blev där omriggad till galeas vilket anmäldes den 20 mars 1957. I certifikatet den 1 april 1957, efter nedriggningen, framgår att motorgaleasen Leif har samma ägare och befälhavare.

Leif såldes den 4 april 1962, med anmälan samma dag, till bröderna Erik Johannes och John August Kristiansson i Gerlesborg Tanum för 24 000 kronor. Leif fick då Gerlesborg som hemort, Erik som huvudredare och John som befälhavare. I 1963 års skeppslista är Leif upptagen till 99 brt, 61 nrt, 170 tdw, 60std, 26,25 längd och 2,74 meters djup i lastrummet. Motor på 120 hk redovisades. Gerlesborg var hennes sista hemort som fraktare.

När hon såldes 1967 var det för att bli lustfartyg. Köpebrev upprättades den 15 maj på 15 000 kronor. Hon fick certifikat den 14 juni 1967 som lustmotorgaleasen Siesta med kontorist Vega Ulla Margareta Högberg i Nyköping som ensam ägare. Befälhavare var Rolf Henry Nilsson i Nyköping. Ulla Högberg bytte sitt efternamn till Trensare den 3 september 1968. I certifikat den 4 september framgår detta samt att som befälhavare antagits Lars Gabrielsson i Nyköping.

Siesta låg i September 1967 vid Strandvägen i Stockholm, i Valdemarsvik december 1968 och januari 1969. Hon passerade Södertälje den 15 november 1969 och låg sedan i Vårby i Huddinge. Under hösten 1976 rensades Vårbyviken från gamla vrak och då blev även Siesta bärgad och sedan upphuggen. Hon avfördes från registret 1981.      

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Danish Family Search Folketelling 1921, Slaegt & Data – Dis Danmark, Danmarks Skibsliste 1907 – 1927, Sveriges skeppslista 1927, 1929, 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Svenneby Tanum.






Kommentarer