Elsa - Nr 5664

Elsa byggdes som tremastad skonare i ek och fur vid Västerviks Varv AB 1914. Hon var beställd av ett partrederi i Skillinge med 20 delägare och 60 andelar. Magnus Theodor Thorsson i Skillinge var huvudredare med 2 andelar och Anders August Jönsson Risberg var fartygets befälhavare med 26 andelar. Registreringscertifikat blev utfärdat den 19 januari 1915. Elsa såldes den 5 april 1916 till ett partrederi i Höganäs med 30 delägare och 168 andelar. Konsul Herman Emil Johnsson var störste ägare och huvudredare med 12 andelar. Johannes Eriksson i Arild var befälhavare från övertagandet och fram till 1935. Han hade 24 andelar. Mättal och dimensioner för fartyget är i 1917 års skeppslista angivna till 143,56 brt, 128,03 brt under däck, 115,96 nrt, 30,48 längd, 7,42 bredd, 2,77 djup och 3,25 djupgående. Hennes hemort var då Höganäs. Av senare skeppslistor framgår att hennes lastförmåga var 225 tdw
Under de därefter följande åren genomgick hon reparationer 1921 och 1927 och drevs 1921 och 1924. Den 4 juni 1932 såldes Elsa till Rederi AB Vind i Arild. 1934 fick hon en 2 cyl 100 hk motor från Skandiaverken i Lysekil inmonterad. Den 13 april 1935 såldes hon till bröderna Adolf Daniel och Karl Albert Svensson i Falkenberg med hälften vardera. Karl Albert var huvudredare och Adolf Daniel befälhavare. I skeppslistan 1935 har mättalen blivit ändrade till 147,25 brt och 115,33 nrt. Att Elsas lastutrymme i stort sett kunnat behålla sin rymd, trots nytt maskinrum, tyder på att man samtidigt med motorinstallationen även gjort nya lastlyckor.
Genom köp våren 1953 av ett partrederi i Skärhamn med Per Åke Hamnefjäll som huvudredare och ägare till 2/3 fick Elsa Skärhamn som hemort. Hamnefjäll var även fartygets befälhavare. 1/3 ägdes av Karl Osvald Jansson i Aröd. Per Åke var född i Skärhamn den 26 juli 1913. Han var son till Petter Pettersson och Alfrida Charlotta Pettersson på Postvägen 20. De var födda i Skärhamn 1874 och i Bö 1885. Per Åke var gift med Anna Nikolina Karlsson som var född i Rönnäng den 17 januari 1917. De bodde på Skolgatan 2. Den 23 november 1954 överfördes fartyget till ett nybildat partrederi i Bleket med Karl Osvald Jansson som huvudredare. Jansson var sedan 1955 befälhavare på Elsa som fick Bleket som hemort. I mars 1960 blev han ensam ägare och samma år blev Elsa nedriggad till tvåmastare. 1963 hade hon motor på 160 hk och hennes mättal var 149 brt, 105 nrt, 83 std och 225 tdw.

Bilden föreställer tremastskonaren Elsa sedan mesanmasten tagits bort. Hon hade Skärhamn som hemort 1953 – 1954. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.


Elsa såldes den 7 september 1964 till ett partrederi i Norrköping med 3 delägare och kamrer Folke Lind som huvudredare och ägare till 2/100. Skeppare Lars Olof Lind i Norrköping hade 49/100 och styrman Svante Folke Lind 49/100. Den 25 januari 1965 blev Svante Lind huvudredare och ensam ägare men sålde vid samma tidpunkt 10/100 till fröken Gill Eneqvist. Detta anmäldes den 6 april. Därefter såldes hon den 31 januari 1968 till partrederiet direktör Folke Lindgren i Tyresö. Han hade halva delen i fartyget. Den andra hälften ägdes av skepparen Alfred Vilhelm Methodius Gullås i Visby. I anmälan den 5 februari meddelas att fartyget döpts om till S:t Methodius med Visby som hemort. Den 16 januari 1969 utmättes Tullås del i fartyget av Kronofogden och den 31 mars 1969 utmättes Lindgrens del.
Därefter finns uppgifter om att S:t Methodius under 1969 låg vid Söder Mälarstrand men blev flyttad till Stocksund samma år. I skeppslistorna 1969 till 1973 står Lindgren som redare och hemort är fortfarande Visby. 1971 till 1973 låg hon i Södertälje för att från 1974 åter ligga i Stocksund. Den 1 januari 1976 ägdes hon av Gullås dödsbo i Visby. Enligt Båtologen 1983, sidan 108, blev hon såld till Möja och skrotad och uppbränd någon gång 1975 – 1977 utan att kunna avföras på grund av utestående inteckningar. I 1973 års skeppslista var hon upptagen till 149 brt, 105 nrt, 225 tdw och med motor på 160 hk.     


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931,1933,1935 och 1963, Lloyds register 1930 -  1945, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer