Ethel - Nr 5424

Den tvåmastade skonaren sjösattes i mars 1909, som varvets nybygge nummer 25, hos skeppsbyggmästare Detlef Schöning i Friedrichstadt. Platsen ligger mellan floderna Eider och Treene i Schleswig-Holstein Tyskland. Fartyget hade beställts av Ludwig Jürgens i Seedorf Rügen. Hon döptes till Glückauf och fick Stralsund som hemort. Fartyget som benämndes ”jachtschooner” klassades av Germanischer Lloyd i högsta klass för liten kustfart med 4 mans besättning. Hennes mättal och dimensioner redovisades till 72,4 brt, 56,7 nrt, 204,9 m3 br, 160,6 m3 net, 120 tdw, 22,53 längd, 6,18 bredd och 2,45 djup.  
Jürgens sålde fartyget till Sverige den 8 mars 1913. Det var Edvard Jeppsson i Eriksberg Guövik som köpte henne för 17 500 riksmark. Mätbrev den 22 mars visade 71,82 brt och 58,82 nrt. I certifikat för registrering den 26 mars framgår att godsägare Edvard Jeppsson var ensam ägare till Glückauf som fick Guövik som hemort. Befälhavare var skeppare Olof Johnsson i Guö Karlshamns kommun. Den 13 mars 1918 såldes hon för 43 000 kronor vidare till ett partrederi i Grönhögen på Öland med 4 delägare och 43 andelar. Handlanden Karl Hilmer Gotthard Råberg var huvudredare med 14 andelar.  Befälhavare med 6 andelar i fartyget var skeppare Edvin Gustav Valdemar Johnsson i Lindeby Grönhögen. De övriga två delägarna var lantbrukare från Grönhögen. 

Därefter såldes Glückauf för sista gången med det tyska namnet. Ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare, 3 andelar och med Karl Ivar Andersson som huvudredare köpte fartyget för 42 000 kronor. Intyg av den 10 mars och certifikat den 19 mars1920 visar ägandet och att namnet samtidigt ändrades till Ethel. Ivar Andersson var själv befälhavare och ägare av 2/3 i fartyget. Den sista tredjeparten ägdes av brodern, Gustav Evert Andersson. Enligt anmälan den 17 mars 1923 hade motor på 25 hk blivit installerad under året. I skeppslistan för 1923 redovisas mättal och dimensioner med 72,81 brt, 67,58 brt under däck, 57,22 nrt, 22,41 längd, 6,12 bredd och 2,41 djup.
Ivar Andersson var född i Utäng den 14 maj 1894. Brödernas föräldrar var Anders Johan Berntsson och Inger Johanna Olsdotter. De var födda i Rävlanda 1854 och i Kroksdal 1853. Ivar var gift med Klara Olivia Pettersdotter som var född i Kroksdal den 28 mars 1894. De bodde på Kroksdalsliden 22. Gustav var född i Utäng den 5 juni 1901 och gift med Märta Alice Ingeborg Eriksson som var född i Stockevik den 17 februari 1902. De bodde i Utäng. 

Ethel såldes för 18 000 kronor den 15 februari 1928 till ett partrederi i Brandstorp med 2 delägare som vardera hade hälften i fartyget. Karl Jakob Magnusson var huvudredare och befälhavare. Hans bror, Nils Hilding Bernhard Magnusson, var den andre delägaren. I anmälan den 14 april framgår att fartygets hemort var Göteborg. Hemorten ändrades till Brandstorp den 5 maj 1930. Hon såldes därefter för 20 530 kronor den 1 april 1935 till ett partrederi på Sladö, ca 10 kilometer nordost om Västervik. Partrederiet hade 2 delägare med 3 andelar. Huvud­redaren Rudolf Waldemar Pettersson hade 2/3 och Ruben Engelbrekt Valdemar Pettersson var befälhavare med 1/3. 1937 omtacklades Ethel till galeas och mättes då till 87 brt, 59 nrt, 120 tdw och 43 std. 1941 fick hon ny 1-cyl Säfflemotor på 60 hk. Den 15 maj 1943 blev August Oskar Valdemar Andersson i Bergkvara befälhavare men den 5 maj året därpå var Pettersson åter tillbaka.
Den 13 februari 1945 såldes Ethel för 33 000 kronor till ett partrederi i Dalmark, ca 20 kilo-meter nord om Motala i Vättern. Gillis Lennart Bülow var huvudredare och befälhavare och ägde 2/3. Gustav Arne Bülow ägde 1/3. I certifikat den 19 februari 1945 var Ethel fortfarande benämnd motorskonare trots uppgift om galeasrigg från 1937. Anmälan inkom den 1 april 1950 att huvudredarens hemvist ändrats till Kalmar. Dalmark behölls ändå som hemort. Lars Gunnar Bülow blev befälhavare den 3 februari 1953 och den 15 juni 1956 anmäldes att Ethel numera är nedriggad till motorfartyg.




Bilden föreställer den nedriggade skonaren Ethel i Karlshamn den 5 september 1963 fotograferad av Gunnar Ståhl. Hon hade Skärhamn som hemort från 1920 till 1928.



Hon seglade i fraktfart till 1968 då hon lades upp i Kalmar och var till salu. Hon såldes den 6 juni 1971 för 45 000 kronor till ett partrederi med Lars Bertil Nilsson i Vassmolösa som huvudredare och hälftenägare. Den andra hälften ägdes av Lars Olof Lindberg i Kalmar. Kalmar blev även Ethels hemort. Vassmolösa ligger i Kalmar kommun. Fram till den 28 augusti 1971 gick hon i trafik för Osby-Pannan. Då kolliderade hon i Stockholms hamn med en tankbåt och fick babordssidan uppriven.
Den 8 december 1971 anmälde Sven Jansson i Gävle att han köpt fartyget för 4 000 kronor, liggande vid Ekensbergs Varv i Stockholm. Den 11 april 1972 anmäldes att Ethel tillhör Gertrud Maria Kristina Fjällström i Gävle. Hon hade köpt fartyget för 4 000 kronor den 8 december 1971 av Svenska Haveribyrån och anmält Gävle som hemort. Ethel låg den 20 maj 1972 i Gävle, nödtorftigt reparerad. Den 1 augusti samma år såldes hon för 20 665 kronor till lektor Rolf Gustav Hugo Torstensson Nordell i Lidingö. Anmälan om köpet inkom den 21 november 1973. Den 1 januari 1976 var hon registrerad som lustfartyg. Torstensson Norell stod fortfarande som ägare i 1988 års skeppslista men hon sjönk i Lidingö omkring 1979 enligt Båtologen sidan 12 år 1984. I 1988 års skeppslista var hon upptagen till 81 brt, 46 nrt, 115 tdw och med motor på 90 kw.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare. Tjörns båtar, Segel von der Eider, Schiffshistorisches Archiv Flensburg, Länspumpen 2007:1, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka. 








Kommentarer