Aga - Nr 4214

                                                                                             

Aga byggdes på Södra Garns Varv i Tunge socken i Götaälvdalen 1903 som tvåmastad skonare med namnet Aga. Hon byggdes i fur, ek och gran av varvsägaren Johan August Svensson. Hennes mättal och dimensioner var 59,67 brt, 56,94 brt under däck, 48,19 nrt, 20,26 längd, 5,84 bredd, 2,17 djup och 2,71 meters djupgående. Gustav Olsson på Donsö, som beställt fartyget, var själv befälhavare och hade henne till 1911. Han var far till Sten Allan Olsson som skapade Stenabolagen. Enligt senare källor var Agas lastförmåga 100 tdw.
Den 15 mars 1911 utfärdades certifikat för ett partrederi i Västra Näs på Listerlandet vid Sölvesborg. Huvudredare var sjömannen Harald Julius Nilsson i Västra Näs Sölvesborg och befälhavare var Elias Nilsson i Siretorp i Sölvesborgs kommun. De var båda födda i Mjällby socken och troligen bröder. Köpebrevet som löd på 9 300 kronor var daterat den 13 mars och bröderna hade lika stora andelar. Aga blev ommätt den 20 mars 1914 till 60,25 brt och 49,41 nrt. Den 22 september 1916 när de låg i Stettin blev Harald Julius mönstrad som befälhavare av den svenske konsuln. Brodern hade, av personliga skäl, hastigt måst resa hem med järnväg och färja, står det i handlingarna. Partrederiet Hilmer Råberg i Grönhögen på Öland anmäldes den 16 mars 1917 som köpare av fartyget för 20 000 kronor. Råberg hade själv 6/20. Befälhavaren, Edvin Gustav Jonsson i Lindby, Ventlinge församling på Öland, hade 2/20. Det fanns ytterligare delägare.

Aga såldes därefter genom köpebrev den 8 mars 1918 till ett partrederi i Skärhamn för 30 000 kronor. Anmälan härom gjordes den 11 mars. Huvudredare var Richard Patrik Hansson som var född den 28 september 1889 och bodde på Båtvägen 4 i Skärhamn. Han var gift med Anna Beata Berntsson som var född i Skärhamn den 23 oktober 1895. Richards föräldrar var fiskaren Hans Eliasson och Anna Kristina Berntsdotter. Dessa var födda i Bö 1845 och i Nötsäter 1853 och bodde på Båtvägen 4. Richards svåger, Robert Samuelsson, var befäl­havare ombord. Han var född i Skärhamn den 20 juni 1890 och bodde på Dalgatan 1. Han var gift med Elemina Kristina Hansson som var född i Skärhamn den 27 september 1892. Hon blev senare samhällets barnmorska. Roberts föräldrar var salteriidkaren Samuel Eliasson och Inger Johanna Rutgersdotter. Dessa var födda i Säby 1841 och i Utäng 1852 och bodde på Dalgatan 1, vilket senare överläts till sonen Robert. Richard och Robert ägde Aga tillsammans med lika stora delar. I februari 1920 ändrades fartygsbeteckningen till motorskonare sedan de satt in en motor på 25 hk. I samband härmed blir fartygets nrt ändrat till 44,83. I 1927 års skeppslista redovisas mättalen 61,93 brt och 39,98 nrt. Det kan vara då Aga fick styrhytt.
Den 18 januari 1927 sålde Robert Samuelsson sin hälftendel i Aga till Richards bror för 7 000 kronor. Den nye delägaren var Johan Hilmer Hansson. Han var gift med Roberts syster, Klara Justina Samuelsdotter. Johan och Justina var födda den 24 februari 1887 och den 25 augusti 1887. De bodde på Blåsarliden 8. Den 28 januari 1932 utfärdades nytt certifikat.  Johan hade då köpt Richards del för 7 500 kronor och på så sätt blivit ägare till hela fartyget. Han var själv befälhavare. I certifikat den 15 januari 1935 framgår att Johans dotter, Inga Kristina, blivit ny huvudredare och ägare till 1/100 som hon köpt av fadern för 100 kr. Hon var född den 21 november 1916 och bodde hemma. 1937 riggades Aga om till galeas sedan hon fått ny Säfflemotor på 30 hk. Anmälan om detta gjordes den 29 december. I 1943 års skeppslista har hon mättalen 61,93 brt, 39,98 nrt och 100 tdw.
Den 24 mars 1944 såldes Aga till skepparen Oskar Wilhelm Torstensson på Kållandsö för 14 500 kronor. Han var själv befälhavare och behöll fartyget till den 12 april 1946 då han sålde vidare till skepparen Johan Gustav Wilhelm Johansson i Köpmannebro. Priset är inte känt. Johansson var själv befälhavare och han döpte om fartyget till Svanefjord. I 1945 års skeppslista har hon mättalen 66,88 brt och 45,18 nrt. I april 1951 bytte Johansson sitt namn till Sahlning.
Aga, med namnet målat på sidan, var hemmahörande i Skärhamn mellan 1918 och 1944. Bilden, som är en del av en bild från 1944 av Stina Thuvik, finns i boken Segla för Tjörn.





 Den 6 januari 1952 förliste Svanefjord kl 16,15 efter brand, 5 distansminuter NO Gälle udde i Vänern, på resa mellan Göteborg och Otterbäcken med kol. Branden uppstod genom gnistor från maskinens avgasrör som antände föremål i maskinrummet. Under natten sjönk fartyget.
I en rapport som upprättats långt efter olyckan av amatördykaren Klas Andersson står följan­de: ”Fartyget var på väg från Göteborg till Otterbäcken, lastat med 100 ton kol, när det upp­stod brand i maskinrummet. Skepparen/ägaren, Wilhelm Sahlning, och besättningsmannen ankrade då upp fartyget och räddade sig iland i livbåten. Elden spred sig även till lasten och brände upp hela aktern innan fartyget slutligen sjönk på 12 meters djup med endast masten över ytan. Året efter bärgades last med en skopa. Vraket hittat med hjälp av de ”mén” som fyrvaktaren på Gälle udde tagit när han satte ut vrakpricken efter olyckan. Förskeppet står helt oskadat med bogsprötet och allt kvar men bakom främre lastrumskanten är det bara en stor krater i botten. Lasten, motorn och det som kan ha varit kvar av aktern är helt bortgrävt vid bärgningen av lasten”.

Källor: Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Skeppslista över segelfartyg i utrikes fart, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier i Stenkyrka.



Kommentarer