Fram - Nr 4708

Kuttern byggdes 1894 med namnet Fremad, av ek och fur på kravell, av skeppsbyggmästare Olav Haktorsen i Nerhus Norge för norsk räkning. I det norska mätbrevet från den 10 november 1894 meddelas att kuttern Fremad tillhör Paul Nielsen på Sandsö, Tysnaes kommun i Hordaland fylke. Ägaren var själv befälhavare. Nerhus ligger i Hardanger, Hordalands fylke, Kvinnherred socken och Ölve församling. Nerhus är ett gårdsnamn. Olavs förnamn nämns ofta som Ole eller Ola och hans efternamn har kompletterats med Nerhus.
Den 15 oktober 1901 såldes kuttern av Paul Nielsen från Sandsö, Salomon Nielsen från Lie och Lars Johnsen från Övrevaag, alla tre på ön Tysnesöy i Tysnes kommun ca 70 km söder om Bergen. Köpare var Olaus Rutgersson och Rutger Jonsson i Nordvik på Tjörn och köpeskillingen var 7 000 kronor. Den 17 februari 1902 utfärdades intyg av skepparen Paul Nielsen på Sandsö att kuttern Fremad byggts av skeppsbyggmästare Olav Halvorsen i Nerhus för partrederiet Paul Nielsen på Sandsön, Salomon Nielsen från Lei och Lars Johnsen från Övrevaag, alla i Tysnaes kommun. Kuttern har tidigare enbart använts för fiske.
Kuttern såldes den 23 februari 1907 av Rutger Jonsson, Olaus Jonsson, Olaus Rutgersson, Albin Olausson, August Johansson och Oskar Pettersson. Alla var från Nordvik och hade 1/6 vardera. Köpare var ett partrederi med Janne Adolf Pettersson i Bö som huvudredare. Köpeskillingen var 6 250 kronor. Den 4 april anmäldes att Janne Adolf Pettersson blivit utsedd till huvudredare. Mätbrev av den 4 april upplyser att kutterns mättal och dimensioner var 46,38 brt, 38,13 nrt, 19,81 längd, 5,70 bredd och 2,23 djup.
Den 24 april 1907 utfärdades certifikat för kuttern Fram och partrederiet med fiskaren Janne Adolf Pettersson från Bö i Stenkyrka som huvudredare och ägare till 1/4. Befälhavare var skepparen Bernhard Pettersson i Bö som också var delägare med 1/4. Övriga delägare var fiskarna Johan och Axel Patrik Pettersson, båda från Bö och med 1/4 vardera. Dessa nya ägare var bröder. Namnändring till Fram gjordes 1907.


Bilden föreställer den norskbyggda kuttern Fram som hade Skärhamn som hemort mellan åren 1918 – 1928. Dessförinnan var Nordvik hemort från 1907. Bilden tillhör Bohusläns Museum och har kopierats från Digitalt Museums hemsida. Fotograf, S P Pettersson Skärhamn ca 1920.

Hemmansägare Petter Johansson i Bö övertog kuttern för 6 000 kronor den 21 november 1907. Av certifikatet den 24 november framgår att Bernhard Pettersson i Bö var befälhavare. Petter Johansson var far till Bernhard och hans bröder som nämnts i föregående stycke. Fram såldes igen den 25 februari 1916 för 5 000 kronor till två bröder från Nordvik i ett nytt partrederi. De var fiskaren Janne Ossian Nilsson som var huvudredare och Axel Bernhard Nilsson som var befälhavare. Certifikat utfärdades den 21 mars. Den 8 maj 1917 anmäldes att Janne Nilsson är befälhavare. Axel Bernhard Nilsson kallades allmänt för AB i Nordvik.    
Den 7 februari 1918 såldes Fram för 9 800 kronor till skepparen Hugo Konrad Karlsson i Skärhamn. Han var själv befälhavare, född den 1 september 1888 och senare bosatt på Härön Kyrkesund. Han gifte sig med Hulda Adolfina Möller som var född på Björholmen i Klövedal den 16 september 1890. Hugo Karlsson var son till segelmakaren Karl Olsson och Hilda Olausdotter. De var födda i Toftenässtrand 1865 och i Skärhamn 1864.  Den 14 mars 1919 anmäldes att kuttern försetts med 18 hk 1-cyl 2-takt Avance hjälpmotor med tändkula som satts in i Marstrand. Certifikatet är daterat den 19 mars. Motorn uppgraderades senare till 22 hk.
Fram såldes den 26 november 1921 för 9 000 kronor till Karl Olsson, Karl Andersson, Axel Robert Hermansson, Anders Johan Johansson och Axel Bernhard Olausson. Karl Olsson var far till Hugo och född i Toftenässtrand den 24 januari 1865. Hans föräldrar var Olof Jonasson och Edla Kristiansdotter. De var födda i Toftenässtrand och Nordvik 1827. Karl Olsson var gift med Hilda Olausdotter som var född i Skärhamn den 12 april 1864. De var bosatta på Dalgatan 7 i Skärhamn. Karl Andersson var gift med Hugos syster. Han var född i Haketorp den 29 mars 1889 och hans föräldrar var Anders Kristiansson och Anna Maria Olsdotter. De var födda i Haketorp 1861 och i Brevik 1865 och flyttade till Hamngatan 30 i Skärhamn. Karl Andersson var gift med Edla Karlsson som var född i Skärhamn den 13 september 1894. De bodde på Postvägen 3. Axel Hermansson var född i Skärhamn den 19 oktober 1887. Hans föräldrar var Herman Johansson och Inger Kristina Hansdotter. De var födda i Häle 1842 och Kroksdal 1850. Axel Hermansson var gift med Klara Alfrida Karlsson som var född i Utäng den 14 mars 1889. De bodde på Blåsarliden 10. Anders Johan Johannesson var född den 9 juli 1860 i Nordviksstrand. Hans föräldrar var Johannes Andersson och Anna Svensdotter. De var födda i Valla 1836 och på Ingegerdsholmen 1833. Anders Johan Johansson Johannesson var gift med Inger Beata Pettersdotter som var född i Brog den 3 oktober 1863. De bodde på Blåsarliden 7. Axel Olausson var född i Kurlanda den 22 december 1870. Hans föräldrar var Olaus Berntsson och Johanna Svensdotter (Olaus andra gifte). De var födda i Näs Valla 1814 och troligen Tyfta 1825. Axel Olausson var gift med Anna Kristina Kristiansdotter från Haketorp som var född 1872. De bodde på Skolgatan 30. Axel kallades Dyras-Axel i Skärhamn för att hans far, Olaus Berntsson, var kronobåtsman med nummer 39 och soldatnamnet Dyre. Han var båtsman för Kurlanda, Kebene och Häle och hade sitt soldattorp på Kurlandas ägor. De nya ägarna hade 1/5 vardera i fartyget.   
Den 8 mars 1922 undertecknas ett köpebrev i vilket Axel Olaussons fyra söner övertog 4/5 av fartyget. Axel Olausson var därefter tillsammans med sönerna ägare av hela fartyget med 1/5 vardera. De delägande sönerna var Ernst Kornelius Axelsson som var född den 3 augusti 1899 och senare bodde på Parkgatan 2 i Skärhamn, Olof Alexius Axelsson som var född den 10 februari 1902 och senare bodde på Strandvägen 4 i Skärhamn, Karl Albert Axelsson som var född den 28 september 1904 och bodde på Skolgatan 30 samt Axel Birger Axelsson som var född den 13 april 1907 och senare bodde på Skolgatan 6. Ernst var gift med Emma Maria Pettersson som var från Skärhamn och född den 3 oktober 1900. Alexius (Alex) var gift med Andrea Bernhardina Johansson som var från Harestad och född den 9 juni 1907. Karl Axelsson var ogift. Birger Axelsson var gift med Gunhild Maria Karlsson från Skärhamn som var född den 6 november 1911. Köpeskillingen uppgick till 5 880 kronor och huvudredare var Ernst Axelsson. Den 21 mars anmäldes försäljningen till partrederiet samt att Alexius Axelsson var befälhavare. Den 31 juni eller juli 1926 anmäldes att Alexius Axelsson var ny huvudredare. Svensk skeppslista för 1927 anger fartygets motorstyrka till 22 hk samt mättalen till 46,82 brt och 34,34 nrt.
Anmälan den 18 maj 1928 meddelar att Fram sålts till Sam Svendsen i Oslo och den 30 maj 1928 utfärdades intyg att fartyget sålts till Olaf Andersen i Lillesand Norge för 6 000 kronor. Vad som därefter hände med kuttern i Norge är för närvarande okänt.
  

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925 och 1927, digitaliserade Norska folkräkningar genom Digitalarkivet Norge, Skriftväxling med norska släktforskare och båtologer genom Dis Norge, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer