Dalavik - Nr 7976 - IMO 5085378

Byggdes i stål på Öresundsvarvet i Landskrona 1934 med namnet Dalanäs. Hon fick en 6-cyl Atlas Polar diesel på 400 hk med ”reversible propeller” enligt Lloyd och registrerades som motortanker hos Rederi AB Nordstjernan i Stockholm. Vid byggnationen mättes hon till 475,47 brutto och 294,31 netto och hennes dimensioner var 47,50 x 8,30 x 3,80.  I köpebrev den 19 februari 1940 överfördes Dalanäs till Osakeytiö Hulda AB i Helsingfors för 700000 kronor med skyldighet för Nordstjernan att återköpa fartyget efter kriget. Hon blev då Hulda av Helsingfors fram till den 14 juni samma år då hon såldes tillbaka till Nordstjernan för samma pris.

Hon mättes den 10 juli 1940 till 473,18 brutto och 289,42 netto och i certifikat den 23 juli framgår att hon blivit omdöpt till Dalanäs och tillhör Rederi AB Nordstjernan i Stockholm med sjökapten Sten Theodor Sahlsberg i Stockholm som befälhavare. Fram till försäljningen till Skärhamn 1957 byttes flera befälhavare. Sahlsberg emigrerade till Amerika 1941 men vem som efterträdde honom är okänt. Den 17 januari 1951 blev Gösta Viktor Almer Almström i Göteborg befälhavare och den 2 april 1951 Arvid Knutsson Posse i Nynähamn.    

Hon köptes den 5 april 1957 för 410000 kronor av Sören Valdemar Pettersson i Skärhamn och varvsägare Karl Sigvard Theodor Karlsson på Källö-Knippla i ett nybildat AB där de båda utgjorde styrelse. Fartyget döptes om till Dalavik med Skärhamn som hemort. Senare under året ändrades hemorten till Styrsö. År 1962 förlängdes hon med 6,72 meter vid Gotenius varv i Göteborg så att hon efter förlängningen var 54,22 meter lång. Hennes mättal efter förlängningen blev 499/234/720. Samma år fick hon en 6-cyl 4-takt Deutz RBV6M545 diesel på 750 hk.

1965 såldes hon till Polen för 69000 pund och blev då omdöpt till Turbacz. Hon nämns fram till 12 december 2001 då klassningen drogs in på grund av ”Scrapped/Sold to schrap”. Hon var då klassad som Oiltanker men också nämnd som Waste Disposal Vessel.

 

Mättal: Mätbrev 1934: 475,47/294,31, SL 1965: 499/234/720. Namn med början vid byggnation: Dalanäs, Hulda, Dalanäs, Dalavik, Turbacz. Hemorter med början vid byggnation: Stockholm, Helsingfors Finland, Stockholm, Skärhamn, Styrsö, Stettin Polen.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Faktaomfartyg – Micke Asklander, Shipspotting, Varvshistoriska Föreningen Landskrona, PRS Polski Rejestr Statkow, Lloyds register 1940-41,

 


Dalavik som Dalanäs, nybyggd med varvsnummer 33.



Dalavik av Skärhamn, senare Styrsö.


Dalavik efter förlängning och ny styrhytt 1962.


Dalavik 7976 som Turbacz med polsk flagg.


Turbacz av Stettin efter ommålning.







Kommentarer