Westkust - Nr 7823

Westkust byggdes i ek och fur som tremastad skonare på Sjötorps varv 1932 under ledning av Karl Axel Gustaf Groth för sjökapten Olof Hansson på Donsö. Hon utrustades från början med en 2-cyl June Munktell motor på 78 hk. Bilattesten är daterad den 5 april 1932 och hon blev registrerad den 11 april som 3-mastskonaren Westkust, ägd av Olof Hansson på Donsö, själv befälhavare. Registreringscertifikatet är daterat den 21 september 1932. Hennes mättal och dimensioner framgår av 1933 års skeppslista med 140,15 brt, 117,69 brt under däck, 94,97 nrt, 26,52 längd, 7,17 bredd, 2,81 djup i lastrummet och 3,2 meters djupgående. Av 1945 års skeppslista framgår att hennes lastförmåga var 225 tdw och 80 std.
Den 26 augusti 1935 blev sonen, Hugo Hansson från Styrsö, befälhavare och i certifikat av den 12 februari 1936 framgår att han och hans bror, Johannes Hansson från Donsö, övertagit 1/4 vardera i fartyget. Westkust fanns då i ett partrederi med Olof Hansson som huvudredare och Hugo Hansson som befälhavare. Erik Abraham Abrahamsson på Hovenäset blev befälhavare den 19 oktober 1938. I anmälan den 10 december 1938 meddelades att Westkust har motor på 100 eff. hk. Abrahamsson efterträddes som befälhavare den 17 maj 1939 av Jakob Herman Laurell i Grundsund.
Medredaren Johannes Hansson Donsö, som tillika var Olof Hanssons son, var befälhavare den 30 mars 1940 men blev avlöst året därpå av en Johannes Olsson som förde Westkust till 1946 då en K J Kristensson från Donsö tog över som befälhavare den 30 juni. Huvudredaren Olof Hansson avled den 24 maj 1949 och i anmälan som lämnades in den 29 december framgår att hans halva del i fartyget blivit överförd med 1/4 till hans hustru Hanna Hansdotter och med 1/4 till sonen Johannes Hansson. Johannes, som då ägde 1/2 i fartyget, blev även rederiets huvudredare. Donsörederiets sista befälhavare på Westkust var A L Olsson från Vettershaga i Länna socken, Norrtälje kommun. Han tog över som befälhavare den 6 juli 1950.
Westkust såldes därefter till ett partrederi i Skärhamn för 110 000 kronor. Köpebrevet är daterat den 16 mars 1954 med partrederiet, skepparna Bror Ragnvald Simonsson och Anders Wilhelm Simonsson i Skärhamn. De var bröder och hade hälften var i rederiet. En tredje bror, Ivar Kornelius Simonsson, var huvudredare utan ägardel. Fartygets hemort var Skärhamn. Enligt uppgift hade Westkust vid överlåtelsen en June Munktell motor på 120 hk. Anmälan för registrering, med Bror som befälhavare, lämnades in samma dag. Från december 1956 var han även huvudredare.
Bror och Wilhelm var ogifta och bodde på Hamngatan 7. De var födda i Skärhamn den 13 april 1907 och den 30 december 1896. Ivar var född den 13 januari 1892 och gift med Jakobina Konstantia Andersson som var född i Gullholmens församling den 2 juli 1894. Brödernas föräldrar var Anders Johan Simonsson och Josefina Rutgersdotter. De var födda i Lirås 1859 och Skärhamn 1863. I 1963 års skeppslista redovisas motor på 120 hk samt mättal och dimensioner med 145 brt, 97 nrt, 200tdw, 75 std och 26,62 meters längd. Bröderna behöll fartyget till 1964 då det såldes till Visby.

Bilden föreställer tremastskonaren Westkust. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1954 och 1964. På bilden, som är från Sjöhistoriska museet, har hon återfått stora delar av riggen på fock- och stormast.

Skepparen Bo Erik Ingmar Eklund köpte Westkust den 4 juli 1964 för 50 000 kronor. Av certifikat från den 7 juli framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. Hon blev omriggad till 2-mastad skonare enligt intyg från den 9 januari 1965 och i certifikat från den 29 januari där hon benämns motorskonare. Under tiden i Visby kom hon även att användas för spritsmuggling vilket slutade med konkurs och fängelse för ägaren 1967. Efter att ha blivit tagen i beslag av Tullverket 1967 efter strandning, såldes hon på offentlig auktion den 9 november.
Hon såldes då för 64 000 kronor till skepparen Rune Emil Axel Lindqvist i Enånger Uppsala. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Certifikat utfärdades den 11 december som fiske m/s Westkust. Redan den 28 november 1968 sålde han fartyget för 50 000 kronor till Dick Olof Berghede i Göteborg för att användas som utbildningsfartyg i Sjösportskolan. Westkust återställdes då till seglande tremastad skonare. Lastrummet byggdes om till kombinerad sov och samlingssal. I anmälan den 5 december samma år redovisade man att ”Westkust numera är skolfartyg”. I november 1970 låg hon i Helsingborg som diskotek och i januari året därpå låg hon i Långedrag. Den 20 oktober 1972 anmäldes att hon tillhörde bolaget M/S Westkust Segelsportens Servicefartyg AB vars innehavare var Dick Berghede. Hon hade då Långedrag som hemort.        
Nuvarande ägare, Orusts Skolfartygsstiftelse, köpte Westkust 1987 och använder henne idag för utbildning av ungdomar och deras fostran i sjömanskap för att på så sätt hålla igång intresset för kultur, hav, båtbyggeri och sjöfart. Fartyget har Edshultshall som hemmahamn och Orust som hemort. I 2015 års skeppslista är hon klassad som passagerarskolmotorsegelskepp med motor på 151 kw. Hennes mättal och dimensioner återges med 200 tdw, 137 brt, 44 nrt, 28,56 längd, 7,23 bredd och 2,8 meters djupgående. 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Orusts Skolfartygsstiftelse, Sjöhistoriska museet, Sveriges skeppslista 1933, 1935, 1945, 1963 och 2105, Lloyds register 1933 – 1945, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.



  

Kommentarer