Westvåg - 9193 - IMO 5388586

Byggdes 1950 vid Karlstads Varv i Karlstad med namnet Nysäter. Hon sjösattes den 21 juni och levererades den 3 oktober 1950 med en 4-cyl 2-takt Alpha Diesel motor på 300 ihk. Beställare var Värmlands Rederi AB i Karlstad och den förste befälhavaren var John Eskil Oskarsson från Skärhamn. Mätbrevet vid leveransen anger 298,77/112,19 och hennes dimensioner var 39,05 x 7,30.
Den 5 oktober 1957 såldes Nysäter för 450000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med Sören Mauritz Arnold Nilsson som huvudredare och Skärhamn som hemort. Medredare var Sven Olof Olsson i Skärhamn. De hade lika stora andelar i Westvåg som hon blev omdöpt till. Sommaren 1963 förlängdes hon vid Karlstads varv med 6,4 meter med ökade mättal till 298,77/171,60. Efter byte av cylindrar och luftspolning, troligen 1962, blev motorn på 300 hk. I april 1965 sålde Sören Nilsson sin halva del i fartyget till Sven Olsson och hans son Leif Ronald Olsson i Skärhamn med 1/4 vardera för totalt 260000 kronor. Den 7 april anmäldes Sven Olsson som ny huvudredare. 1970 byttes motorn till en 5-cyl. ny Alpha Diesel på 368 kw vilket motsvarar ca 500 hk. Westvåg hade kvar sin hemort i Skärhamn till december 1978 då hon såldes till Blidö för 560000 kronor.

Köpare i Blidö var Rederikommanditbolaget Olsson som döpte om Westvåg till Gemini med Blidö som hemort. Detta ägande slutade med konkurs varefter konkursförvaltaren under 1981 sålde fartyget till Stockholm för 325000 kronor. Anne Blidholm var köpare och hon döpte om fartyget till Tranvik. Redan på hösten 1981 sålde hon vidare till Bärgnings & Entreprenad AB Noås i Örnsköldsvik för 485000 kronor. 

I bärgningsbolaget fick Tranvik behålla sitt namn. Hon deltog under 1982 i bärgningsförsöket av det svenska fartyget Zenobia vid Cypern. Det var ett ro-ro fartyg som var på väg från Koper i Jugoslavien till Tartus i Syrien med last av 135 lastbilar med trailers i juni 1980. I höjd med Cypern fick hon fel på autopiloten. Hon girade kraftigt varvid lasten försköts så att hon fick slagsida. Detta hände vid midnatt och efter många försök att häva slagsidan sändes SOS. Zenobia blev uppankrad ca 1 distansminut utanför Larnacas flygplats där hon sjönk den 7 juni efter ytterligare komplikationer när man försökte åtgärda felen.
Bärgningsfirman i Örnsköldsvik som blivit engagerad för ett bärgningsförsök sände iväg nyinköpta Tranvik vilken anlände till platsen den 1 januari 1982. Detta har troligen misslyckats för Zenobia ligger fortfarande kvar på 42 meters djup där hon sjönk. Hon är idag ett välbesökt dykobjekt.
Nästa ägare av Tranvik blev på våren 1985 då Rederi AB Östfart i Upplands Väsby köpte henne för 210000 kronor och döpte om henne till Östfart. Hon fick under tiden i Upplands Väsby den gamla styrhytten utbytt på Bornholm mot en styrhytt från en fiskebåt. Hon blev kvar med hemort Upplands Väsby till 1996 då hon såldes för 1050000 kronor till Täby Rederi AB med Täby som hemort och 1999 till Oxelösund där hon blev omdöpt till Larghetto. Sista svenska ägaren var Hans Peter Åke Landström i Hisings Backa Göteborg som köpte fartyget den 27 april 2001. Hon blev då omdöpt till Medvind med Göteborg som hemort.
Hon avfördes från fartygsregistret den 28 oktober 2003. Då låg hon upplagd vid Ringön i Göteborg sedan rederiet gått i konkurs. Hon hade dessförinnan varit belagd med nyttjandeförbud. De nya ägarna som tog över i oktober 2003 har uppgetts vara J & C Shipping Co Ltd i Lome Togo. De döpte om fartyget till Osu. Meningen var nog att man skulle segla ner henne till Västafrika och idka fraktfart där. Om det blev så vet jag inte. Hon sägs ha fått maskinproblem redan innan hon kommit ut ur Göta Älv och därefter ytterligare problem utanför holländska kusten. Vid avgången hade hon fortfarande kvar sin Alpha Diesel insatt 1970.    
   

Mättal: Mätbrev 1950: 298,77/112,19. SL 1996: 336/145/550, Registerutdrag från 2003: 336/145/550. Namn med början vid byggnation: Nysäter, Westvåg, Gemini, Tranvik, Östfart, Larghetto, Medvind, Osu. Hemorter med början vid byggnation: Karlstad, Skärhamn, Blidö, Stockholm, Örnsköldsvik, Upplands Väsby, Täby, Oxelösund, Göteborg, Lome Togo.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Wikipedia m/s Zenobia, Registerutdrag år 2003 Fartygsregistret, Shipspotting, Sjöhistoriska Museet, Ronald Olsson i Skärhamn.

Nysäter av Karlstad på leveranstur.

 Nysäter av Karlstad.


Westvåg av Skärhamn ex Nysäter.

Westvåg av Skärhamn.

Gemini av Blidö ex Westvåg.

Östfart av Upplands Väsby med ny brygga 1997 ex Tranvik.

Östfart av Upplands Väsby.

Larghetto av Oxelösund.

Medvind av Göteborg ex Larghetto.

Osu av Lome Togo ex Medvind ex Larghetto ex Östfart ex Tranvik ex Gemini ex Westvåg ex Nysäter.





Kommentarer