Ebet - Nr 4412

Ebet byggdes 1905 av ek och fur som tremastskonare i Oskarshamn på Lars August Hultgrens varv av skeppsbyggmästarna Lars August Hultgren och Karl Henrik Thorén för handlare Gustaf Adolf Nyman i Malmö, ensam ägare. I mätbrevet den 29 april 1905 redovisas 132,05 brt och 113,75 nrt och i registreringscertifikatet den 17 maj uppges Johan Jansson i Siretorp som befälhavare. Denne efterträddes av Janne Mauritsson i Höganäs den 15 februari 1906. Detta år såldes Ebet till Klagshamn och i certifikat den 21 november framgår att fartyget tillhörde ett partrederi med disponent Julius Gad i Klagshamn som huvudredare. De andra delägarna var byggmästare C L Müeller, fabrikör Karl Olof Holmberg i Lund samt trafikinspektör G G Andersson i Malmö. Alla 4 delägarna hade 1/4 vardera i Ebet med Klagshamn som hemort. Janne Mauritsson fortsatte som befälhavare till den 20 april 1907 då Johan Jansson i Siretorp återigen blev befälhavare.
I 1908 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 132,06 brt, 119,93 brt under däck, 113,75 nrt, 28,36 längd, 7,20 bredd, 2,77 djup och 3,3 meters djupgående. Hemorten anges som Klagshamn, redare var Julius Carl Gad och befälhavare var Johan Jansson fram till den 11 april 1912 då Jöns Persson i Brantevik tog över.

Den 7 mars 1913 anmäldes att Ebet sålts till ett partrederi i Brantevik med skepparen Jöns Persson som huvudredare och befälhavare och ägare till 34/68. Utöver huvudredaren fanns ytterligare 8 delägare med tillsammans 34/68. Dessa var skepparen Johan Jönsson med 12/68, skepparen Bengt Andersson med 4/68, Skepparen Wilhelm Jönsson med 4/68, skepparen Anders Anton Persson med 4/68, skepparen Olof Bernhard Olsson med 2/68, sjömannen Frans Edvin Persson med 2/68, alla bosatta i Brantevik. Därutöver fanns skepparen Kristian Wikström i Simrishamn med 3/68 och handlare Bengt Jönsson i Sölvesborg med 3/68. I Brantevik blev hon kvar till 1928 och hade under den tiden flera olika befälhavare. 1913 till 1916 Jöns Persson, 1916 till 1920 Kristian Wikström, 1920 till 1922 Arnold Emanuel Persson, 1922 till 1924 Herman Nilsson Sydow, 1924 till 1925 Sven P Ung och 1925 till 1928 Henrik Theodor Henriksson från Skillinge. I 1917 års skeppslista har fartygets längd reducerats till 28,30. Där framgår även att hon drivits 1911. 1923 meddelas att hon drivits och reparerats 1922. Av anmälan den 28 februari 1925 framgår att Herman Nilsson Sydow varit ägare till 12/68 under tiden som befälhavare. Dessa sålde han till Henrik Henriksson den 28 februari för 1 360 kronor.
Ebet såldes därefter den 28 februari 1928 till Nils Julius Ljungfeldt i Sölvesborg för 9 500 kronor. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Fartyget fick då Sölvesborg som hemort. Certifikat utfärdades den 9 mars. Året därpå utfördes reparationer. Hon blev 1931 driven och försedd med en 2-cyl 2-takt Skandia tändkulemotor på 60 hk motor. Mättalen redovisas i 1931 års skeppslista efter motorinstallationen till 133,57 brt och 105,34 nrt. 1935 såldes hon vidare till fröken Astrid Jödahl i Åkersberga för 11 500 kronor. Ebet hade då varit inne för drivning. Köpebrevet den 16 januari och anmälan och certifikat den 17 januari anger Åkersberga som hemort. Ebet fick 1939, när Jödahl var redare, ny 2-cyl 2-takt motor från Skandia på 105 hk vid Ystads skeppsvarv. Hon behöll sitt fartyg till den 4 maj 1940 då hon sålde till Torsten Fock i Åbo. Affären avslutades dock aldrig.
   


Marinmålningen ovan föreställer den tremastade skonaren Ebet som hörde hemma i Skärhamn 1941. Målningen ägs av Branteviks museum och avfotograferingen har ställts till mitt förfogande av Gunilla Olsson i Brantevik.


Istället såldes hon i juni 1941 till ett partrederi i Skärhamn med sjökapten Alfred Hansson som huvudredare. I certifikat den 3 juni framgår att de var 3 delägare i partrederiet och att delägarna hade lika stora andelar. De övriga två delägarna var Axel Bertrand Johansson i Nordvik och Samuel Pontus Pettersson i Göteborg. Alfred Hansson var född i Skärhamn den 1 mars 1890. Han var gift med Inga Malvina Johansson som var född i Nordvik den 11 mars 1892. De bodde på Bagarliden 12 i Skärhamn innan familjen flyttade till Älvängen i Starrkärr församling. Alfred var son till August Hansson och Betty Berntsdotter på Hamngatan 11 innan detta hus revs för vägbygget genom Skärhamn och August som änkeman flyttade till Ankarvägen 7. De var födda i Nordvik 1861 och i Skärhamn 1863. Axel Bertrand Johansson var född i Nordvik den 12 april 1902 och var bosatt där. Han var syster till Inga Malvina Johansson som nämnts ovan. Samuel Pontus Pettersson var född i Tegneby den 1 januari 1888. Hans föräldrar var Edvard Pettersson och Johanna Albertina Samuelsdotter. De var födda i Skärhamn 1858 och Lalleröd Övre i Tegneby 1855. Samuel Pontus var gift med Agnes Matilda Petersson som var född i Kvillinge Östergötland den 11 oktober 1892. De var bosatta i Göteborg.

Inköpet av Ebet gjordes för att ta vara på motorn. Denna monterades in i Ulla 8539 som levererades från Sjötorp 1942. Därefter blev Ebet upphuggen vid Nordvikstrand söder om Skärhamn. Anmälan om upphuggningen gjordes den 9 juni 1942.  


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Branteviks Maritima Museum, Bohusläns Museum, Segla för Tjörn, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Lloyds Register 1930 – 1944, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




Kommentarer