Sigrun - Nr 4021

Tremastskonaren Sigrun var byggd 1902 av skeppsbyggmästare Alfred Olsson vid Bergkvara varv, av ek och fur. Beställare och ensam ägare var sjökaptenen, affärsmannen och senare grosshandlaren Henrik Robert Pettersson i Lummelunda på Gotland, senare Söderåkra Kalmar län. Befälhavare var John Wilhelm Pålsson i Råå. Hon mättes den 15 april 1902 till 99,07 brt och 92,7 nrt. Pettersson sålde fartyget vidare den 10 mars 1904 för 18 000 kronor till ett partrederi i Råå med 27 delägare som tillsammans hade 360 andelar. Huvudredare var Petter Jacobsson i Råå med 52 andelar. Befälhavaren, Göran Ludvig Larsson i Råå, hade 30 andelar. I 1906 års skeppslista upptogs mättal och dimensioner till 99,07 brt, 95,75 brt under däck, 86,14 nrt, 27,72 längd, 7,25 bredd, 2,23 djup och 2,7 meters djupgående. Hennes hemort var Råå. Sigrun var kvar i samma partrederi och hade samma befälhavare fram till försäljningen 1915.
I anmälan den 5 maj framgår att hon sålts till ett partrederi i Grundsund med bröderna Samuel Hilmer Andersson i Grundsund och Gustav Adolf Andersson i Gustavsberg som ägare med hälften vardera. Hilmer var huvudredare och Gustav Adolf befälhavare. I 1917 års skeppslista har djupgåendet justerats till 3,3 meter och som hemort anges Grundsund. Hilmer Andersson avled den 16 februari 1924 och ett nytt partrederi med 3 delägare om 4 andelar bildades med Gustav Adolf Andersson i Löndal Grundsund som huvudredare och hälftenägare. De övriga två delägarna var Olof Gunnar Andersson i Gustavsberg och Johan August Andersson i Grundsund som vardera ägde 1/4. I 1925 års skeppslista framgår att motor på 40 hk blivit installerad, att hon blivit driven och förhydrad under året samt att hennes brutto var 99,23 och netto 80,25. Anmälan om installationen av en 2 cyl 2 takt tändkulemotor från Munktell gjordes den 12 januari 1927.

Den 16 februari 1932 övergick Sigrun till ett nytt partrederi i Grundsund med Karl Botolf Abrahamsson som huvudredare och befälhavare. Han köpte 3/4 i fartyget för 12 375 kronor av de övriga delägarna medan en av de tidigare delägarna var kvar med 1/4. Anmälan gjordes den 18 februari. Sigrun såldes därefter till ett partrederi i Stockevik på Tjörn med 2 delägare den 21 januari 1935 för 19.400kronor. Karl Hildor Isberg var huvudredare och ägare till 2/3. Den andre delägaren var Anders Edmund Eriksson i Stockevik med 1/3. Befälhavare var Karls bror, Axel Emanuel Isberg. Karl Isberg övertog den 17 februari 1938 Erikssons 1/3 för 6 500 kronor och var därmed ensam ägare till fartyget. I certifikat den 28 februari bekräftas att Karl Isberg var ensam ägare samt att Axel Emanuel Isberg fortfarande var fartygets befälha-vare.
Sigrun såldes den 16 maj 1941 till ett partrederi i Skärhamn med 3 delägare och sammanlagt 4 andelar. Huvudredare för rederiet var fru Juliana (Julia) Bernhardina Jansson (utan ägande). Hon var född i Bö Berg den 9 augusti 1896. Hennes man, Axel Evald Berntsson, var befälhavare på fartyget och ägde hälften av andelarna. Han var född i Utäng den 30 augusti 1892. Deras söner, Bernt Axel Hjalmar och Erik Valdemar Berntsson, ägde 1/4 vardera. Julias föräldrar var Janne Andersson och Britta Kristina Berntsdotter. De var födda i Bö Berg och Häle 1872. Evald Berntssons föräldrar var Bernt Hansson och Olena Kristiansdotter. De var födda i Kroksdal 1836 och på Stora Sibräcka mark 1846. Julia och Evald samt sonen Hjalmar bodde på Kroksdalsliden 26. Hjalmar Berntsson var född den 23 februari 1919 och ogift. Erik Berntsson var född den 11 mars 1921. Han gifte sig senare med Märta Viola som var född på Käringön den 7 december 1921. De bosatte sig i Göteborg. Den 19 mars 1943 anmäldes att motorn på 40 hk, en 2-takts tändkulemotor, blivit ommätt till 65 ef. hk. Evalds son, Hjalmar, tillträdde som befälhavare den 26 mars 1946. Sigruns lastförmåga var 175 tdw.





Bilden, från Svenska seglare och motorseglare, föreställer tremastskonaren Sigrun. Hon hade Skärhamn som hemort under åren 1941 – 1946.




Sjökapten Karl Otto Arne Emanuel i Nynäshamn köpte Sigrun den 1 augusti 1946 för 50 000 kronor. Av certifikat den 3 augusti framgår att han var ensam ägare till fartyget och att Hjalmar Berntsson fortsatte som befälhavare. Köpet transporterades den 13 augusti samma år med samma köpeskilling till Rederi AB Elos i Nynäshamn, (E G A Strömberg), som registrerats den 20 juli. Emanuel ingick i bolagets styrelse tillsammans med bankkamrer Bernt Vilhelm Ljungvald och disponent Erik Gustav Axel Strömberg i Nynäshamn. Berntsson fort-satte som befälhavare till den 18 december 1946 då C A Olsson från Halmstad efterträdde honom. Sigrun fick 1947 ny 2 cyl 2 takt tändkulemotor av fabrikat Säffle på 120 hk istället för den gamla som installerats 1925.
Den 22 december 1949 såldes Sigrun för 145 000 kronor till Axel Eriksson i Nynäshamn AB. I certifikat den 9 januari 1950 framgår att Nils Valter Jensen i Skärhamn var befälhavare. Han var född i Danmark den 22 september 1923 och gift med Evald Berntssons dotter, Astrid Johanna Berntsson, som var född i Skärhamn den 27 mars 1923. De bodde på Kroksdalsliden 26 och senare i Göteborg. Bolagets styrelse bestod av direktör Axel Ferdinand Eriksson, handelsföreståndare Karl-Ivar Mattsson samt disponent Erik Gustav Axel Strömberg. Bolaget var registrerat 1937. Torvald Rudolf Urne Rubin på Södra Stavsudda köpte Sigrun för 15 000 kronor den 29 december 1954. Hon fick då Möja som hemort. Master och rigg blev borttagna och en överbyggnad byggdes över däck och lastrum. Hon gick sedan som tvättbytesfartyg i Stockholms skärgård fram till 1957. I intyg från den 24 april 1955 framgår att Örlogsvarvet i Stockholm hyrt henne för att använda som tvättbytescentral. Den 20 juni 1960 anmäldes att fartyget skulle säljas till lustfartyg.
Köpman Sven Lindberg i Stockholm köpte i samma månad Sigrun för 5 000 kronor men i köpebrev den 8 september uppgick köpeskillingen till 5 750 kronor. Lindberg sålde därefter vidare, för okänt belopp, till AB Skeppsarmatur i Stockholm. Styrelsen i detta bolag utgjordes av ingenjör Oskar Edvin Ceidborn. Han anmälde den 9 oktober 1960 att han köpt fartyget från marinen och skulle riva ut inredningen i lastrum och övre däck för att använda Sigrun som utställningsfartyg och för auktioner. Hon låg då i Värtahamnen. 
Den 25 maj 1962 köptes hon av Johan Einar Leopold Kronman i Vaxholm och Anders Sune Kronman i Stockholm för 15 000 eller 17 500 kronor. De sålde henne den 12 augusti samma år för 17 500 kronor till Kohlsäters Bruk AB. Den 3 september såldes hon för 18 000 kronor vidare till Studenternas Nykterhets och Antirökförbund i Stockholm. Hon låg då som klubblokal vid Norr Mälarstrand i Stockholm. 1963 var hon lokal för popklubben Liverpool Club. 1968 blev hon flyttad till Alvik och omdöpt till May-Bee. Den 8 februari 1970 eldhärjades hon vid Alvikskajen och sjönk medan polisen var på väg för att göra razzia efter narkotika. Hon lyftes den 22 december samma år och fördes till Ulvsunda Industribrygga där hon blev liggande, vattenfylld. När hon 1974 skulle bärgas gick hon i tre delar och blev därefter bortforslad. Enligt Riksarkivet avfördes hon från registret redan 1958.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Kringla förlisningsrapport, Sveriges skeppslista 1906, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och övriga berörda församlingar.

Kommentarer