Westa - Nr 9500 - IMO 5108883

Byggdes av stål 1922 i Emden av Schulte & Bruns Abteilung Werft und Dockbetreib som motorfiskeloggerten Vesta för Heringsfischerei Dollart A.G. i Emden. Fartyget försågs vid leveransen med en 2-cylindrig ångmaskin på 10 hk tillverkad av Christiansen & Meyer i Harburg Hamburg. I Lloyds register 1930 – 1945 är hon upptagen som fisketrålare med mättalen 181/171/80 där 171 står för br. under däck. Dimensionerna i fot är angivna till 98.5 x 23.1 x 10.8. Hon var kvar hos samma redare med Emden som hemort till 1953 och såldes till Sverige den 8 februari 1954 av AG Emder Heringsfischerei i Emden. I ett blockköp inköptes då även 9493 Berlin (Tjörnö) och 9531 Memel (Prins Bertil). Varje fartyg betalades med 31175 Dm. Berlin och Vesta såldes till Skärhamn och Memel gick till Göteborg. Innan försäljningen hade de legat upplagda 10 – 15 år.


Rederi AB Erik Olausson & Son i Skärhamn köpte Vesta och ändrade namnet till Westa. Bolagets styrelse utgjordes av Erik Olausson och hans son Karl Rune Eriksson, båda i Skärhamn. Vid hemkomsten till Sverige förlängdes fartyget samma år vid Marstrands Mekaniska Verkstad och en 4-cyl Alpha Diesel på 240 ehk sattes in. Elmar Matt från Skärhamn blev befälhavare. Han hade året innan varit befälhavare på rederiets Poseidon som förolyckades. Rederiet hade kvar Westa till 1959 då hon såldes inom Skärhamn. Karl Erik Olausson hade varit delägare eller ensam ägare i flera träskutor, Gerda, Irene, Lydia och Petrea. Senare kom han även att äga tremastskonaren Mary.


Ett partrederi i Skärhamn med Fritiof Valfrid Andersson som huvudredare köpte Westa i april månad 1959 för 220000 kronor. Hans bror Axel Birger Andersson var den andre delägaren. Bröderna hade lika delar. Fritiof var befälhavare på det till Monica omdöpta fartyget som fick Skärhamn som hemort. Hon blev kvar i deras ägo till januari 1961 då de sålde henne till ett partrederi i Göteborg för 230000 kronor. Det var far och två söner Wikström från Åstol som köpte och döpte om henne till Estelle och gjorde Åstol till hennes hemort. De sålde henne 1965 till Finland. Bröderna Andersson i Skärhamn hade båda tidigare varit delägare i skonarna Barbro och Sölve.


Det var i Mars 1965 som köpare i Vålax Finland tog över Estelle för 225000 kronor. De behöll namnet och gjorde Borgå till hemort. Hon gick i fraktfart till omkring 1984 och såldes 1986 till Eestaas Oy med Åbo som hemort. Den ursprungliga tanken var ”att med minimala kostnader och mestadels vindkraft transportera hjälpsändningar till u-länder och lasta rättvisemärkta produkter för returen”. Verksamheten höll på till 2010 då man meddelade att man inte längre hade ekonomiska förutsättningar att driva Estelle. Hon såldes därför 2012 till organisationen Ship to Gasa. Den formella ägaren blev AB Northern Breeze i Sverige men fartyget förblev under finsk flagg.
Den 28 april 2012 var Estelle på väg från Finland till Medelhavet och Gasaremsan. Man fick motorstopp redan i Skärgårdshavet i Östersjön och blev bogserad till hamn. Efter reparationer och bunkring kunde man fortsätta den 26 juni för att bryta den blockad Israel införde när det palestinska regeringspartiet Hamas vann lokalvalet i Gaza 2007. Fartyget hade en last av humanitärt bistånd, basförnödenheter, rullstolar, barnböcker, 600 fotbollar samt 40 ton cement. Ombord vid bordningen fanns 30 aktivister (inklusive besättningen) från åtta länder.
Estelle bordades av israelisk militär på internationellt vatten den 20 oktober, ungefär 30 nautiska mil från Gaza. Då besättningen vägrade att segla Estelle till Ashdod i Israel, bogserades hon dit under eskort av Israels försvarsmakt. Bogseringen påbörjades c:a åtta timmar efter det att hon blivit bordad. Efter att Estelle, med besättningen/aktivisterna som fångar, tvingats till Israel, anklagades de för att ha tagit sig in i Israel olagligt. Estelle låg kvar i Israel 2016 då Israels högsta domstol beslutade att hon skall lämnas tillbaka till sina svenska ägare.

Mättal: LR 1930-1945: 181/171*/80. Mätbrev 1954: 197,34/133,68. SL 1964: 260/173/295. Databasen Finlands Handelsflotta 1965-1987: 260/173/320.  *Brutto under däck. Namn med början vid byggnation: Vesta, Westa, Monica, Estelle. Hemorter med början vid byggnation: Emden Tyskland, Skärhamn, Åstol, Borgå Finland, Åbo Finland.
Källor: Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Southampton City Council - Lloyds register 1930 -1945, Databasen för Finlands Handelsflotta. Vikipedia s/v Estelle, Tidningen Åboland 9 augusti 2016.


Monica av Skärhamn ex Westa av Skärhamn, förlängd 1954.

Estelle av Åstol ex Monica av Skärhamn.
Estelle av Borgå ex Estelle av Åstol.
Estelle av Åbo ex Monica ex Westa ex Vesta.





Kommentarer