Tanus - Nr 9512 - IMO 5413123

Beställdes i november 1941 av Die Deutsche Kriegsmarine och sjösattes 1944 med namnet Bremanger. Efter krigsslutet 1945 övertogs hon av norska staten som ett skrov. Hon levererades i april 1946 från Sarpsborg Mekaniska Verksted AS i Sarpsborg och var då försedd med en 6-cylindrig Sulzerdiesel på 550 hk från Motoren Werke Mannheim AG i Mannheim. Hennes mättal var då 471/174/514 och dimensionerna i fot 167.5 x 25.8 x 10.9. 


Skips AS Småtank (Sverre Ditlev-Simonsen) i Oslo köpte fartyget i februari 1946 för 1130000 norska kronor och satte henne i fart efter färdigställandet i april, omdöpt till Vildkat. Hon såldes i augusti 1947 för 1,3 miljoner till Eastern Shipping Co Ltd (Roy Engelstad) i Oslo och blev omdöpt till Klöversund. I februari 1950 övertogs hon av Skips AS Widan (Egil Langlo) i Bergen för 650000 kronor och fick namnet Widan. Därefter blev hon omdöpt till Tanis i samband med försäljning 1951 till Skips AS Tanis (C Schelderup & O Dotzler) i Bergen. Den siste norske ägaren var Peter Petersen i Bergen. Han behöll namnet på fartyget till försäljningen till Sverige 1954.


Den 24 april 1954 övertogs Tanis i Sandefjord av ett partrederi i Skärhamn där Lars Georg Johansson var huvudredare. I registreringscertifikat den 15 november redovisas Karl Sören Olsson från Skärhamn som fartygets befälhavare utan ägardel samt de övriga 4 delägarna, Vilgot Mandus Johansson, Östen Axel Olof Nilsson, Bror Peter Vilhelm Pettersson och Torsten Andersson. Alla delägarna var från Skärhamn och hade 1/5 vardera i partrederiet. Torsten Andersson hade tidigare haft del i kuttern Lilly. I certifikat den 28 december är namnet ändrat från Tanis  till Tanus. Hon var kvar i Skärhamn hos samma rederi till 1959 då hon såldes till Thunbolaget för 563700 kronor.

Thunrederierna i Lidköping döpte om henne till Thuntank III. I juli 1961 sålde de vidare till Rederi AB Castor i Uddevalla som döpte om henne till Lindfjord. Det var den sista svenska ägaren innan hon i februari 1963 såldes till Centromor Centrala Morska Importowo-Exportowa i Gdynia för 43700 pund vilket motsvarade 632776 kronor. Gdynia blev hennes sista hemort fram till upphuggningen 1979 vid Raduna Shipyard i Gdansk.   

Mättal: NSL1954: 454/205. Svenskt mätbrev 1954: 497,11/243,96. SL 1963: 470/174/585. Namn med början vid byggnation: Bremanger, Vildkat, Klöversund, Widan, Tanis, Tanus, Thuntank III, Lindfjord, Regle. Hemorter med början vid byggnation: Oslo Norge, Bergen Norge, Skärhamn, Lidköping, Uddevalla, Gdynia Polen.  
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Skipet - hemsida Norge, Sjöhistorie.No - hemsida Norge, Balticshipping.com.

Tanis av Skärhamn ex Widan ex Klöversund ex Vildkat ex Bremanger.


Tanus av Skärhamn ex Tanis.


Thuntank III av Lidköping ex Tanus.



Lindfjord av Uddevalla ex Thundtank III.

Regle av Gdynia ex Lindfjord.





Kommentarer