Tullan - Nr 8723

Tullan byggdes av ek och bok, med namnet Orion, på Pukaviks varv i Björknäs av skepps-byggmästare Albert Svensson i Pukavik. Hon sjösattes den 14 april 1945 och mättes den 23 augusti till 180,36 brt och 119,85 nrt. Provresan gjordes den 3 september. Bilattest utfärdades den 11 september och samma dag undertecknades köpebrevet för försäljning till Rederi AB Tellus (Arthur Wingren) för 100 000 kronor. Fartyget var utrustat med en 2-cyl Bolinder Munktell motor på 120 hk samt segel på 269 m2. I registreringscertifikat den 21 september anges Oskarshamn som hemort och sjökapten Johan Arthur Jonsson i Söderåkra som befälhavare. Fartyget levererades den 11 oktober. I 1947 års skeppslista redovisas motorn till 133 hk, dimensionerna med 29,96 längd, 7,21 bredd, 2,87 djup och 3,5 meters djupgående. Lastförmågan uppges till 220 tdw, 80 std, 12 000 kubikfot grain och 11 000 bale. Som befälhavare finns i skeppslistan Robert Lenton Persson från Mjällby vilken tillträdde sin befattning den 23 mars 1946.    

Orion såldes genom kontrakt den 10 maj 1947 för 215 000 kronor och köpebrev den 13 juni. I certifikat den 26 juni har namnbyte skett till Tullan. Där framgår att 3-mastmotorskonaren Tullan nu tillhör partrederi skeppsmäklare Sven Gillis Eugene Börjesson med Karlshamn som hemort. Tullan fördes vidare till ett nybildat AB för samma pris. Köpebrev med Börjessons Rederi AB upprättades den 9 oktober. Bolagets styrelse utgjordes av skeppsredare Sven Börjesson och hans fru, Pella Ellida Börjesson, i Sölvesborg samt deras son skeppsmäklare Sven Gillis Eugen Börjesson i Karlshamn.

Den 2 februari 1949 blev Frank Edgar Olofsson befälhavare på Tullan. Han var född i Skärhamn den 22 november 1915 som son till Bernhard Olofsson och Julia Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1878 och i Utäng 1880. Edgar var gift med Karin Cecilia som var född i Nordvikstrand den 21 november 1915. De bodde på Skutvägen 5. Tullan såldes den 3 mars 1954 till ett partrederi i Skärhamn med tre bröder som ägare och Johan Patrik Andersson som huvudredare. De övriga två delägarna var Fritiof Valfrid Andersson och Axel Birger Andersson. Bröderna hade 1/3 var i rederiet. De var söner till Anders Olsson och Betty Pettersdotter på Buskär vilka var födda i Toftenäs 1864 och i Tubberöd 1873. Patrik Andersson var född den 29 juni 1902 och ogift. Han bodde på Magasinsgatan 9 i Skärhamn. Fritiof Andersson var född den 18 mars 1908 och gift med Elvy Helen Johansson som var född den 21 april 1915 i Skärhamn. De bodde på Storgatan 15. Birger var född den 10 januari 1914 och gift med Ethel Louise Ruckman som var född i Falmouth Massachusetts USA den 15 februari 1914. Hon var dotter till Oskar William Ruckman och Hulda Nikolina Simonsson som hade emigrerat till USA men senare återvände till Sverige. De var födda i Sältebo Klövedal 1884 och i Säby Nordgård Stenkyrka 1890. Fritiof Andersson var befälhavare från övertagandet men efterträddes av Birger Andersson den 28 september 1955.



Tremastskonaren Tullan hade Skärhamn som hemort mellan åren 1954 och 1959. Bilden är ur boken Segla för Tjörn och tillhör Benita Nilsson i Nordvik.

Skärhamn som hemort varade till 1959. Då sålde bröderna sitt fartyg den 11 mars för 90 000 kronor till ett partrederi i Edshultshall. Det var partrederiet, frisör Karl Emil Fredrich Lampe i Skärhamn och hans son Karl Emil Lennart Lampe i Stenungsund samt Nils Bernhard Henry Stensholm i Edshultshall. Lennart Lampe var huvudredare men hemort blev Edshultshall. Karl var född i Eckernförde Tyskland den 25 november 1903 och gift med Sally Astrid Gunborg Olofsson som var född i Skärhamn den 1 oktober 1908. Lennart Lampe var född i Skärhamn den 26 juni 1928. Han var gift med Ulla Britt-Marie som var född i Morlanda församling på Orust den 2 juli 1937. De bodde i Stenungsund. Nils Bernhard Stensholm blev befälhavare från den 29 april 1959.
Den svenska tiden för Tullan var därmed över. Hon avfördes ur registret den 15 januari 1960 som såld till utlandet. Köpebrevet är daterat den 29 december 1959 och hon såldes till Eivind Sörensen i Thisted Danmark för 112 000 kronor och fick Thisted som hemort. Motorn byttes 1961 till en 6-cyl motor på 182 hk från Caterpillar Tractor Co. I samband med motorinstallationen ökade hennes nrt till 100.
Under tiden i Thisted råkade Tullan ut för tre olika haverier. 1960 fick hon motorhaveri, den 7 februari, då hon var på resa från Menstad till Köge med last av salpeter. Tullan befann sig i stiltje och klart väder ca 2 distansminuter NO om Tårbaek i Öresund då en cylinder blev så varm att motorn måste stoppas klockan 13.10. Hon kom, under bogsering, 1 timma senare till Köpenhamn. Någon orsak till haveriet har inte nämnts.

Bilden föreställer Tullan efter ombyggnad i England till tremastad bark, Earl of Pembroke. Fotograf, Volker Gries år 2012.

På resa från Köpenhamn till Stettin med last av vete den 18 november 1963 i hård SV kuling och i närheten av Mön märktes svåra skakningar i rodret ca klocka 3.15 på natten innan motorn själv gick över till tomgång. Man ankrade på19 meters djup men då orsaken inte gick att finna tillkallades bogserbåt över radion. Ca klockan 11 upptäcktes att fartyget sprungit läck men kunde hållas läns med hjälp av handpump. Under nattens lopp friskade vinden till storm och strax efter midnatt draggade fartyget och lade sig tvärs i sjön. Ca klockan 6 på morgonen tillkallades, med hjälp av morselampa, ett närliggande fartyg. Vid det tredje misslyckade försöket att få över bogsertross till Tullan, törnade fartyget med sin babordssida mot Tullans styrbordssida så att Tullans livbåt och dävertar skadades. Klockan 11.50 togs Tullan under bogsering, av ett bärgningsfartyg, till Köpenhamn dit man anlände klockan 19. Dykarundersökning visade att fiskegarn kommit in i propellern.
Det tredje tillbudet inträffade den 29 november i Skagerack då Tullan var på väg från Aalborg till Herröya i Norge i ballast och kolliderade med ett okänt fartyg. Sjöförklaring förrättades i Hirtshals den 5 januari 1970 utan att ytterligare förklaringar noterades. 
Tullan såldes den 16 april 1973 till direktör Sten Mölbach Krogh i Klim Strand, Fjeritslev vid Jammerbukten på Jyllands västkust med bibehållen hemort. Denne installerade radiotelefon ombord. Hon fick motorhaveri och blev upplagd i Thisted. Den 20 oktober 1979 såldes hon till Anthony J Davis i Brightlingsea North Colchester och fick Harwich som hemort. Ägarna företog en omfattande ombyggnad för charterverksamhet. Hon blev omtacklad till tremastad bark och fick ny dieselmotor på 300 hk från Man. Hon beskrivs kunna ta emot 40 övernattande gäster med en besättning på 15 man. Hennes mått nämns som 48 meter löa och 35 meter i vattenlinjen. Hon blev omdöpt till sitt ursprungliga namn Orion och därefter till Earl of Pembroke med Sankt Austell i Cornwall som hemort och har efter ombyggnaden medverkat i en lång rad filminspelningar. Hon ägdes därefter av Square Sails Shipyard Ltd i Charlestown Harbour. Nuvarande ägare uppges vara Metaco LLT och hon finns fortfarande 2015 när detta skrivs.     

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Museet för söfart i Helsingör, Svenska seglare och motorseglare, Segla för Tjörn, Tjörns båtar, Charterworld.com, Sveriges skeppslista 1947, Danmarks Skibsliste 1961 – 1979, Dansk Söulykke-statistik 1960, 1963 och 1969, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.







 

Kommentarer