Sylvia - Nr 4781

Sylvia byggdes i ek och fur 1907 på Råå Varvs AB som startats av Idof Emil Holm och Christian Lund 1902. Emil Holm hade köpt varvet av Axel Christian Gustafsson 1899 och senare tagit in Christian Lund som kompanjon. De kände varandra från USA där de hade jobbat på samma varv.

Sylvia var beställd av ett partrederi i Torekov med 3 delägare och Otto Bernhard Nilsson som huvudredare och befälhavare med 3/6 i fartyget. De övriga två delägarna var sjömannen Carl Magnus Pihl i Torekov med 2/6 samt kustroddaren Fritz Johan Arvid Kullenberg i Helsingborg med 1/6.  Hon var galeasriggad redan från början. Mätbrevet från den 2 september 1907 visar 32,63 brt och 25,81 nrt. I Sveriges skeppslista 1908 framgår dessa mättal samt 30.94 brt under däck och dimensionerna 15,03 längd, 5,95 bredd, 1,93 djup och 2,3 meters djupgående. Av annan källa framgår att hennes lastförmåga var 60 tdw. Hemort var Torekov.

Galeasen Sylvia hade Skärhamn som hemort under åren 1916 – 1926. Under kriget var hon försedd med gengasmotor. Bilden kommer från Ölands Järnvägar & Skutor.

Anmälan gjordes den 19 februari 1912 att sjömannen Hugo Eberhard Härström köpt 3/6 av de andra delägarna så att Otto Bernhard Nilsson och Hugo Härström därefter ägde hälften vardera. Två år senare, den 15 juni 1914, gjordes anmälan att Sylvia tillhör ett annat partrederi i Torekov med Handlaren Fritz Emil Larsson som huvudredare och ägare till 1/4. Sjömannen Hjalmar Walfrid Percival Persson ägde 1/4 och Hugo Härström 2/4. De behöll fartyget i två år.
Därefter finner man i certifikat av den 22 juni 1916 att Sylvia tillhör Karl Olsson i Skärhamn. Han var ensam ägare och själv befälhavare. I Skeppslistan 1917 framgår fartygets mättal med 32,22 brt, 22,08 nrt, motor på 20 hk samt att hemorten är Skärhamn. Detta tyder på att motorn blivit insatt direkt efter övertagandet 1916. Anmälan om motorn görs den 8 oktober 1918. Den 28 februari 1920 blir sonen Erik Alban Karlsson befälhavare och två år senare, den 24 mars 1922 tar en annan son, Axel-Sidor Karlsson, över som befälhavare.
Karl Olsson var född i Skärhamn den 30 oktober 1867 som son till Olof Eliasson och Kristina Berntsdotter. Dessa var födda Skärhamn 1835 och i Nordvik 1841. Karl gifte sig 1892 med Anna Kristina Andersdotter från Säby som var född den 12 mars 1868. De bosatte sig på Djurgårdsvägen 2. Sonen Erik var född i Skärhamn den 10 oktober 1897. Han gifte sig med Jenny Florentina Pettersson som var född i Toftenäs den 23 mars 1902. De bodde först på Hättan i Rönnäng där Erik var kustbevakningsbiträde.  Senare bodde de i Marstrand och antog släktnamnet Doversten. Hans bror Axel-Sidor var född i Skärhamn den 20 oktober 1899. Han gifte sig med Elsa Elisabeth som var född i Norrköping den 7 februari 1906. De bosatte sig i Gävle.
Den 8 april 1926 såldes Sylvia för 10 300 kronor till John Wiktor Thomasson och Rederi & Handels AB Ankaret i Stockholm. Intyg om transaktionen blev utfärdat den 29 november samma år. Styrelsen i det köpande bolaget utgjordes av direktör Carl Magnus Anchér i Saltsjö Duvnäs och befraktare Axel Röss i Stockholm. Vid samma tillfälle utfärdades certifikat i vilket framgår att motorgaleasen Sylvia tillhör partrederiet lotsförman Gustav Ferdinand Ronström i Ronehamn. Ronström ägde 3/90 i fartyget. Övriga delägare var befälhavaren, John Wiktor Thomasson i Rone, med 25/90, kassör Edward Nilsson 2/90, lantbrukare Axel Wahlby 5/90, handlare Axel Fagerberg 2/90, lotsen Karl Herrbohm 2/90, handlare Karl Nilsson 5/90, sjökapten Axel Walter Anchér i Vaxholm 10/90, alla bosatta på Gotland. Störste ägaren var Rederi & Handels AB Ankaret med 36/90. Som befälhavare i skeppslistan för 1927 står en C A Carlsson och hemorten är angiven till Ronehamn.
Sylvia såldes, liggande i Ronehamn, för 5 500 kronor den 15 september året därpå. I certifikat den 22 oktober 1927 framgår att skepparen Nils Olof Leander Persson i Hällevik Sölvesborg var ensam ägare. Befälhavare var hans far, Per Persson i Hällevik. Leander Persson blev sena-re under samma år själv befälhavare på fartyget. Den 11 oktober 1941 blev Harald Konstantin Jonsson befälhavare.
Därefter såldes Sylvia för 6 500 kronor genom köpebrev daterat den 3 januari 1942. Köpare var skepparen Gotthard Bernhard Bergman i Mörbylånga på Öland. I certifikatet den 14 januari framgår att han var delägare med hälften i fartyget och själv befäl-havare. Den andra hälften ägdes av hans bror Karl Josef Bergman. Under 1942 monterades en gengasmotor av märket Buick på 25 hk in i fartyget. Den var tillverkad 1934. Karl Josef Bergman övertog tjänsten som befälhavare den 13 mars 1945. När kriget var slut byttes gengasmotorn ut och istället installerades under 1946 en Bolinder Munktell 2-cyl råoljemotor på 40 hk. Karl Josef köpte ut sin brors hälft den 8 april 1950 för 5 000 kronor och var därmed ensam ägare till Sylvia.
En lång rad ägarskiften och hemortsbyten följde därefter och med namnbyte till Siesta och övergång till lustfartyg och husbåt. Hennes ägare hade adresser i Ornö, Bromma, Stockholm, Linköping, Norrköping, Valdemarsvik, Tyresö och Västervik och som högst betalades 22 000 kronor. Hennes slutliga öde blev att hon sjönk vid Norr Mälarstrand våren 1980 men bärgades och fördes ut på djupt vatten i Mälaren på sommaren och sänktes. Enligt skeppslistan 1981 var hon införd med 37 brt, 23 nrt, 60 tdw och 50 kw.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Råå Museum Museitidningen – Nr 2/2008, Ölands Järnvägar & Skutor, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och andra berörda församlingar.  


Kommentarer