Sonja - Nr 8181

Sonja var byggd som fyrmastad skonare 1923 i ek och björk på kravell på Skibsvaerft AS Lilleö i Korsör Danmark. Hon byggdes för ett danskt rederi som trädde i likvidation under byggtiden och övertogs den 25 september 1923 av grosshandlare Karl Engholm i Köpenhamn som gav henne namnet Runehöi. Hon såldes direkt efter leveransen till ett partrederi i Sant Servan som ligger några kilometer från Saint Malo i Bretagne Frankrike. Partrederiet bestod av Jean Busnel som var huvudredare, Edouard Fernando som var befälhavare och ytterligare fyra andra personer. Hon blev i samband med ägarbytet omdöpt till Jean Dunois.
Det finns inga tillgängliga mättal för tiden då fyrmastaren byggdes men vid mätning i Sverige den 21 juni 1937 redovisades 351,88 brt och 267,84 nrt. Hennes lastkapacitet har senare redovisats till 500 tdw. Fram till att hon såldes till Sverige i januari 1937 var hon sysselsatt i fiske vid Newfoundland. Köpebrev upprättades i Saint Servan den 19 januari 1937 mellan Jean Busnel och Edouard Fernando som företrädare för det franska partrederiet med 6 delägare och Anders Bertil Skanse som företrädare för det svenska partrederiet som köpte fartyget. Firma Knut Lundgren i Göteborg förmedlade affären. 
Köpare var ett partrederi i Skärhamn med fyra partdelägare som vardera hade 1/4. Delägarna var Karl Ivar Hermansson, Anders Bertil Skanse, Gösta Valdemar Skanse och Samuel Pontus Pettersson. Ivar Hermansson var huvudredare, Bertil och Gösta Skanse, som var bröder, turades om att vara befälhavare. Samuel Pontus Pettersson var skeppsmäklare i Göteborg och född i Tegneby. De fick fyrmastaren för 140 000 franc vilket motsvarade ungefär 25 000 kronor.
Före avresan intogs 150 ton sand som ballast vilket kom att användas vid gjutning av kajanlägg-ningarna i Skärhamns nya hamn. Fartygets djupgående blev med ballasten 10 fot. Besättning mönstrades den 6 februari. Därefter gjordes sjöklart fram till avsegling den 14 februari. Sonja förde under resan, förutom försegel och gaffelsegel på alla 4 masterna, övre och undre märssegel på fockmasten. Söndag den 14 februari på morgonen lämnade man Saint Servan som rent segelfartyg med destination Skärhamn. Klockan 15 den 22 februari ankrade man upp på Skärhamn redd efter att den sista biten haft bogsering av fiskebåten Runa av Öckerö.
Under våren monterades en 2-cyl June Munktell motor, från AB Jönköpings Motorfabrik, på 200 hk i Halmstad. Samtidigt målades skrovet svart och de båda rårna på fockmasten demonterades. Den 1 juli 1937 registrerades motorskonaren Sonja av Skärhamn tillhörande partrederiet Ivar Hermansson med Bertil Skanse som befälhavare.
Den 9 september samma år utbröt eld ombord när Sonja befann sig i närheten av Grepens fyr på resa från Härnösand till Aarhus med trälast. Vid släckningen gick fartyget med sakta fart på grund i Kullbodaviken vid Gräsö öster om Öregrund. Hon drogs loss av bogserbåt. Sonja blev inte upplagd vintern 1937/1938 och under 1938 gjorde hon bland annat resor till England med splitved.
Den 23 april 1940 blev Gösta Skanse befälhavare. På resa från Odense till Lübeck i barlast den 20 april 1941 strandade Sonja vid Korshamn på Fyen. Med hjälp av Svitzers bärgningsångare Garm kom hon av grundet dagen efter och infördes till Kalundborg. Grundstötningen berodde på tjocka och strömsättning. Den 10 april 1943 blev Bertil Skanse åter befälhavare. Samuel Pontus Pettersson sålde den 15 januari 1944 sin del i fartyget till de övriga delägarna för 52 500 kronor. Efter transaktionen hade Sonja tre delägare med lika andelar. Under hösten samma år medverkade hon, under namnet Albrektina, vid inspelningen av filmen Skeppar Jansson. Skeppslistan 1945 anger mättal och dimensioner med 500 tdw, 380,31 brt, 276,15 nrt, 41,48 längd, 9,36 bredd, 3,86 djup och 4,27 meters djupgående. Ivar Hermansson var då fortfarande huvudredare och Gösta Skanse befälhavare. June Munktell motorn på 200 hk fanns då fortfarande kvar i fartyget.

Fyrmastskonaren Sonja sedan hon fått motor installerad och blivit försedd med styrhytt. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1937 och 1960. Bilden är från Sjömanshusmuseet i Uddevalla.

Under de därpå följande åren alternerade Gösta och Bertil Skanse som befälhavare på Sonja. Den 3 oktober 1946 Gösta, den 29 april 1947 Bertil och den 5 oktober 1948 Gösta igen. Ny lastlucka av järn, med dimensionerna 5 x 4,5 meter, byggdes på Djupviks varv med början den 29 december 1947 och till en kostnad av 7 900 kronor. Karl Osvald Niklasson i Skärhamn blev ny befälhavare från den 29 oktober 1952 och fram till mitten av december. Då överfördes hon för 85 000 kronor till det nybildade Rederi AB Bertil Skanse & Co. Styrelsen i bolaget var densamma som de 3 tidigare ägarna av Sonja. Certifikat efter överföringen utfärdades den 15 december 1952.    
Karl Ivar Hermansson var född i Kroksdal den 28 juli 1894 som son till Herman Berntsson och Anna Johanna Kristiansdotter. De var födda i Kroksdal 1854 och i Nordvik 1855. Ivar var gift med Alfrida Josefina Pettersson som var född i Aröd 1896. De bodde på Kroksdalsliden 24. Anders Bertil Skanse var född 25 augusti 1909 som son till Axel Skanse (f. Andersson) och Augusta Elisabeth Kristiansdotter. De var födda i Skärhamn 1875 och Tubberöd 1877. Bertil var gift med Svea Gunhild Matilda som var född i Mollösund den 13 oktober 1913. De bodde senare på Storgatan 72.  Gösta Valdemar Skanse var född i Skärhamn den 16 november 1911 och bror till Bertil Skanse. Han var gift med Helga Andersson som var född i Skärhamn den 16 november 1911. De bodde på Kroksdalsliden 17. Samuel Pontus Pettersson var född i Tegneby den 1 januari 1888. Han var son till Edvard Pettersson och Johanna Albertina Samuelsdotter. De var födda i Skärhamn 1858 och i Lalleröd Övre i Tegneby 1855. Samuel Pontus var gift med Agnes Matilda Petersson som var född i Kvillinge Östergötland den 11 oktober 1892. De var bosatta i Göteborg. Karl Osvald Niklasson var född i Skärhamn den 11 april 1910 som son till Bernhard Niklasson och Hilda Olsdotter. De var födda i Surdal Klövedal 1872 och i Nötsäter 1876. Karl var ogift och bodde på Bagareliden 3.

Sonja som restaurangfartyg vid pir 37 i Philadelphia. Bilden kommer från hemsidan Philly Flashbacks.

Den 12 januari 1955 sålde rederiet fartyget till ett nytt partrederi i Skärhamn med Karl Erik Gösta Dampegård som huvudredare och 2/6 ägande i fartyget. Han var född i Stockevik den 12 november 1913 och hans föräldrar var Ludvig Bolivar Olsson och Olga Nikolina Berntsdotter. De var födda i Stockevik 1887. Dampegård var gift med Asta Alma Francina från Mora som var född den 7 november 1913. De var bosatta på Sandvägen 4 Lyckebacken Skärhamn. Karl Niklasson i Skärhamn blev befälhavare. De övriga delägarna var Herbert Aston Berntsson i Rönnäng med 2/6, Johan Tage Björheden i Uddevalla med 1/6 och Claes Herbert Gunnar Larsson Trässberg Skaraborg med 1/6. Köpeskillingen var 122 500 kronor. Den 15 januari 1960 såldes Sonja till Herbert Aston Berntsson i Rönnäng för 68 333 kronor. Berntsson blev huvudredare och befälhavare och ägde den ena hälften medan den andra hälften ägdes av hans bror, John Allan Berntsson. Hemorten ändrades till Rönnäng.
Sonja såldes den 8 maj 1962 till ett partrederi i Göteborg. Det var 4 sjökaptener som var delägare, Alfred Lennart Bergdén, Olof Gustav Verner Utbult, Harald Gertold Palmqvist och Aste Sigvard Lorén. Bergdén var huvudredare och fartygets hemort blev Göteborg. Albert Harold Lorén, med rötter i Styrsö och styrmansbrev från 1911, blev befälhavare. Han var med stor sannolikhet Aste Sigvard Loréns far. Under dessa ägare inträffade åtminstone två kända incidenter med grundstötningar, läckage och maskinhaveri, båda under 1962. Den 15 april 1964 blev Albert Sterner Johannesson från Grundsund befälhavare på Sonja. Han var född i Skärhamn 1920 och hade varit med som kockjungman på Sonja när hon hämtades hem till Skärhamn i februari1937 från Frankrike. Han hade året därpå varit lättmatros på Sonja och nu, 1964, mönstrade han som befälhavare på samma båt. Sterner hade styrmansbrev från 1946. Han var född i Skärhamn den 20 januari 1920 som son till Karl Albert Johannesson och Agda Maria Pettersdotter på Hamngatan 40. De var födda i Utäng 1882 och i Tjärna 1885. Han gifte sig med Inga Greta från Grundsund som var född den 4 april 1923. De bosatte sig i Grundsund.
Med nästa försäljning var det slutseglat för Sonja som lastfartyg. Den 15 december 1964 anmäldes att hon sålts till USA för 11 000 US-dollar och att hon numera är lustfartyg. Två dagar senare undertecknades köpebrevet. Restaurangägaren Alfred M Johnston köpte henne för att använda som restaurang vid pir 37 vid floden Delaware i Philadelphia vid en anläggning som fick namnet Philadelphia 1700. Enligt L R shipping index den 14 juni 1965 seglades hon från Köpenhamn den 20 januari 1965 till Philadelphia eller New Orleans via Zaandam i Nord-Holland dit hon anlände den 20 februari. Hon anlände till amerikansk hamn med amerikansk flagg den 27 april. Hennes mättal är i 1963 års skeppslista angivna till 389 brt, 272 nrt, 190 std och 22 grain. Motorstyrkan anges till 300 hk. 1964 anges hennes lastförmåga till 500 tdw. Sonja blev restaurang i Philadelphia som öppnade den 19 maj 1965. Fem dagar senare uppstod brand ombord. Efter återuppbyggnad öppnades restaurangen igen ett år senare. Den 29 november 1967 gav pollarna med sig med påföljd att Sonja nästan blev sänkt. Restaurangen återöppnades i februari 1968. En ny brand inträffade 1970 och efter den branden sjönk hon sakta och låg på botten 1972. Sonjas namn förblev detsamma i USA. Andra uppgifter säger att slutet för Sonja inträffade 1975 sedan hon rammats av ett lastfartyg vid pir 37. 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Sterner Johannesson berättar, Segla för Tjörn – Peter Skanse, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1945 och 1963, Register över nogle Danske handels-skibe, Lloyds register 1930 - 1945, Philly Flashbacks, Delaware County Daily Times 27 augusti 1965, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka. 



Kommentarer