Sonja - Nr 6231
Sonja var byggd i ek som tremastskonare 1905 av
skeppsbyggmästare Johan Erik Boas i Rudköbing på Langeland Danmark för Sejlskibsselkabet
Eros A/S i Rudköbing. Bilbrevet var daterat den 5 oktober. Befälhavare var S Julius
Petersen i Ramsherred Rudköbing vilket kan vara en felskrivning av Erik Julius
Petersen. Hon blev döpt till Eros och hennes mättal i 1907 års skeppslista var
66 brt, 51 nrt och 7,3 fot djup. Hon ägdes av A/S A Nielsen i Rudköbing från
1906 till 1916 och hade Julius Petersen som befälhavare till 1915 då en E Olsen
tog över. Från 1917 till 1919 ägdes Eros av skeppsmäklare Marius August
Kristensen i Hasle på Bornholm med en P Pedersen som befälhavare. 1919 upptas
Eros lastförmåga i skeppslistan till 120 tdw. Den 28 februari 1920 såldes hon
till Lauritz Bernhard Hansen på Thurö som behöll Hasle som fartygets hemort.
Han var även hennes befälhavare. Eros gick till en början i Nordsjötrafik och
förde märssegel på fockmasten vilket kunde sättas och bärgas från däck.
Karl Bernhard
Kristiansson, senare ångbåtskommissionär i Skärhamn, övertog Eros den 28
februari 1920 för 39 500 kronor. Hon döptes om till Sonja efter hans femåriga
dotter och mättes den 17 mars till 64,30 brt och 55,20 nrt. Vid registreringen
den 19 mars framgår att Kristiansson var ensam ägare och själv befälhavare. Anmälan
gjordes den 8 maj 1923 att en 25 hk motor blivit installerad under året. I 1923
års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 64,29 brt, 60,46 brt
under däck, 50,99 nrt, 21,99 längd, 5,93 bredd och 2,10 djup. I samband med
motorinstallationen blev hon driven. Janne Bolivar Hermansson i Skärhamn
blev befälhavare den 2 maj 1924 till den 12 januari 1928 då Karl återkom.
Hermansson blev delägare i Sonja den 10 maj 1928 då han köpte in sig som
hälftendelägare för 4 000 kronor. I certifikat den 10 november samma år framgår
att Kristiansson var huvudredare och befälhavare och att Hermansson var
bästeman. De bedrev fraktfart med Sonja till 1930 då hon såldes.
Bilden visar Eros på Vasseröds slip. Hon blev omdöpt
till Sonja då hon köptes till Skärhamn 1920. Där blev hon kvar till 1930. På
bilden har hon ingen motor. Ett rå finns kvar på fockmasten. Även toppstängerna
finns kvar.
Karl var född i Skärhamn den 18 april 1883. Hans
föräldrar var Kristian Eliasson och Britta Helena Andersdotter. De var
födda i Säby 1831 och i Kebene 1852. Han gifte sig med Elin Charlotta
Hermansdotter som var född i Kroksdal den 12 maj 1888. De bosatte sig på
Bagarliden 1. Janne var född i Kroksdal den 29 september 1890 och bodde på
Storgatan 1 i Skärhamn. Hans föräldrar var Herman Berntsson och Anna Johanna
Kristiansdotter. De var födda i Kroksdal 1854 och Nordvik 1855. Janne var gift
med Anna Beata Jonsson som var född i Skärhamn den 26 januari 1891. Elin
Hermansdotter var hans syster.
Sonja såldes den 20 februari 1930 för 22 500 kronor till
ett partrederi i Kyrkesund med två delägare och Arvid Leonard Andersson från
Ängeviken som huvudredare. Den andre delägaren var Karl Osvald Olofsson
i Kyrkesund som också var fartygets befälhavare. De hade vid övertagandet
hälften vardera i fartyget. Karl Olofsson övertog den 3 januari 1936 19/40 av
sin meddelägares hälft och ägde därefter 39/40 i Sonja. Ny huvudredare blev Karl
Olofssons bror, hemmansägare Petter Emanuel Olofsson i Köleröd Klövedal.
Han övertog den resterande 40-delen i fartyget. Anmälan härom gjordes den 30
december 1935. Samtidigt anmäldes att Petter Olofsson var huvudredare. Arvid
Leonard Anderssons försäljning av sin hälft gjordes samma datum för 8 000
kronor.
Sune Axel Minor Hermansson tillträdde som
befälhavare den 22 mars 1937 men Karl Olofsson var tillbaka den 5 oktober. Den
19 november 1937 anmäldes att fartyget blivit omtacklat till skonert genom att
mesanmasten tagits bort. Samma år byttes motorn till en ny 2-takts June
Munktell på 80 hk. Den 25 juni 1937 kolliderade Sonja med s/s Hermes av
Kristinehamn ca 100 meter NV om Norra pålverkets östra ända i Göteborgs hamn.
Hon ram-mades vid utgåendet i älven och fick ett stort hål. Hon måste snarast
sättas på land och sjönk på grunt vatten i Götaverkens styrhamn men bärgades. Babordssidan
blev intryckt midskepps medan Hermes inte fick några skador alls. Den 1 januari
1938 blev Karl Olofsson huvudredare. Alrik Marinus Rutgersson från Kyrkesund
tillträdde som befälhavare i maj 1944 till den 5 maj året därpå då Olofsson var
tillbaka. Den 5 februari 1947 anmälde rederiet att Karl Olofssons son, Torsten
Olof Einar Olofsson är ägare till 1/4 i fartyget.
Sonja såldes den 16 februari 1959 till Hamburgsund.
Av certifikat den 2 mars samma år framgår att motorskonaren Sonja tillhör
Vilgot Karl Arne Alfredsson Hamburgsund som ensam ägare och själv befälhavare.
Han var den siste som bedrev yrkessjöfart med Sonja. Hon såldes den 22 juni
1963 för 14 000 kronor. I anmälan den 23 september framgår att Sonja tillhör
folkskollärarna Allan Erik Eld och Ola Bengt Nathan Jonsson i Karlstad med
hälften vardera. Eld utsågs till huvudredare. Uppgifterna i 1963 års
skeppslista redovisar att hon hade kvar samma motor på 80 hk. Hon redovisas där
till 75 brt, 45 nrt, 2,19 djup, 2,90 djupgående, 117 tdw och 36 std. Avsikten
med köpet var att använda Sonja som Kafélokal. Enligt uppgift kantrade hon i
Karlstad 1969 och sjönk i Karlstad 1971 men flöt 1972 då hon bogserades ut från
hamnen utan rigg. Hon såldes ytterligare en gång. Den 1 december 1972 köpte
Klas Arne Valdemar Nederman i Karlstad Sonja för 1 000 kronor för att användas
som lustfartyg. Som sådant blev hon registrerad den 1 januari 1976. Reparationerna
uteblev och 1978 sjönk hon efter grundstötning utanför Jäverön under bogsering
bort från Karlstad. Hon avfördes i december samma år.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare,
Kyrkesund Båtar och fartyg, Tjörns båtar, Artikel av Staffan Ander och Michael
Danielsson den 26/10 2007, Danmarks Skibsliste 1907 – 1921, Sveriges
skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Folk och hus i
Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar