Sensy - Nr 4565
Sensy byggdes 1882 av Smith, Stephenson & Vere i
Grimsby England som sailing trawler med dandy rigg och med namnet Paradigm. Hon
byggdes för William Moss i Grimsby och fick den 17 maj 1882 beteckningen GY 846
och ON 86417. Hon mätte 79 ton och dimensionerna var i fot, 76,2 längd, 19,4
bredd och 10.45 djup.
William Moss avled under 1899 och kuttern såldes av
arvingarna till Mollösund den 19 oktober 1899 för 275 engelska pund. Hon
avfördes samma år ur det brittiska registret. Köpare i Mollösund var ett
partrederi med 5 delägare som hade lika stora andelar. Delägarna var Frans
Albert Isaksson, Johan August Sandberg, Albin Hermansson, Oskar Eriksson och
Olof Larsson. Den 26 oktober 1902 sålde Isaksson sin del till Axel Fondén i
Mollösund för 350 kronor och två dagar senare sålde Sandberg, Eriksson och Hermansson
sina delar till Axel Fondén som på så sätt blev ägare till 4/5 i kuttern. Olof
Larsson behöll sin femtedel. Fondén betalade 400 kronor vardera till de tre
säljarna. Den 19 oktober 1905 såldes kuttern till ett nytt partrederi i
Mollösund för 7 000 kronor. Köparna var Johan Emil Vallin och Bernhard
Pettersson med hälften vardera.
Den 22 mars 1906 gjordes anmälan för registrering
och den 3 april utfärdades mätbrev av Lysekils Tullkammare till 79,11 brt och
58,38 nrt. Den 30 april samma år blev fartyget registrerat med Bernhard
Pettersson som huvudredare, John Emil Vallin som befälhavare och hemort Mollösund.
Den 7 oktober tog man in 2 nya delägare genom att sälja halva kuttern för 3 500
kronor till Anders Pettersson och Mattias Samuel Olsson i Tången Mollösund. De
var därefter 4 delägare med 1/4 vardera. Köpeskillingen reglerades så att
köparna övertog hälften av de sammanlagda skulderna på kuttern som uppgick till
7 000 kronor. Långivare var Göteborgs och Bohusläns Landsting 4 000 kronor,
sjökapten Axel Mattsson 2 000 kronor och fru Kristina Torberntsson 1 000
kronor.
Fartyget ommättes den 26 mars 1907 vid Lysekils
Tullkammare till 79,11 brt och 37,66 nrt. Skeppslistan 1908 redovisar fartygets
mättal och dimensioner med 79,11 brt, 79,11 brt under däck, 37,66 nrt, 23,52
längd, 5,92 bredd, 3,19 djup och 3,1 meters djupgående. Där framgår även att
hon blivit driven 1907. Hon drevs även 1908. Delägaren Mattias Samuel Olsson
avled den 12 augusti 1910. I bouppteckningen värderades hans fjärdedel till 950
kronor. Föräldrarna, Olof Stefanus Mattsson och hustrun Johanna Augusta, ärvde
hans andel men sålde den 21 oktober till Bernhard och Anders Pettersson för 750
kronor. Bernhard och Anders ägde därmed 1/2 vardera i kuttern. Bernhard var
huvudredare och befälhavare och hemorten var fortfarande Mollösund. 1919
utfördes reparationer och drivning.
Den 31 mars 1922 blev en 1-cyl Skandia motor på 55 hk
inmonterad i Paradigm. Vid den efterföljande mätningen den 1 april vid Lysekils
Tullkammare mättes hon till 79,11 brt och 57,24 nrt. Den 21 maj 1927 anmäldes
att Anders Pettersson var befälhavare. Bernhard Pettersson var dock tillbaka i
befattningen den 2 november samma år. Med uppgift om att någon svensk
befälhavare för resor med fisklaster till Holland och England inte kunde anskaffas
påmönstrades den 22 maj 1929 Aanen Abrahamsen från Norge som befälhavare.
Bernhard Pettersson avlöste honom den 8 juni samma år med påmönstring i
Kristiansand. Under 30-talet och fram till försäljningen hade Paradigm olika
befälhavare. Den 31 oktober 1934 tillträdde Anders Pettersson från Mollösund,
den 7 januari 1937 blev Anders Gustav Andersson från Mollösund befälhavare fram
till den 9 september då Anders Pettersson var tillbaka. Efter förbyggnad samma
år ommättes Sensy vid Lysekils Tullkammare den 29 oktober till 79,11 brt och
49,34 nrt.
Bilden på den engelskbyggda kuttern Sensy är hämtad
från bokverket Tjörns båtar. Hon hade Skärhamn som hemort från 1942 till
förlisningen 1949.
Ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare köpte Paradigm
den 27 juni 1942 för 18 000 kronor. I
segelmakare Osvald Karlssons räkenskaper finns hon 1942 som Paradigm och 1943
med namnet Sensy. Delägarna i partrederiet var Oskar Magnus Strandberg
med 2/3 och Gustav Vilhelm Johansson med 1/3. Oskar Strandberg var född
i Mollösund den 27 september 1887. Hans föräldrar var Karl August Olsson och
Inger Mattiasdotter, födda i Mollösund 1856 och 1855. Oskar var gift med Hulda
Susanna Eriksson som var född i Skärhamn den 28 november 1887. De bodde på
Skolgatan 17. Gustav Johansson var född den 9 augusti 1894 och bodde på
Skolgatan 12. Han var gift med Ida Bernhardina Rutgersdotter som var
född den 22 januari 1893 i Lirås. Han var son till Johan Petter Andersson och
Augusta Vilhelmina Johansdotter. Dessa var födda i Hövik Valla 1867 och Nordvik
Stenkyrka 1870.
Gustav Johansson blev huvudredare och Strandberg befälhavare. Kutterns hemort blev Skärhamn. Namnändring till Sensy beviljades
den 17 juli 1942 efter en ansökan som ingavs dagen innan. Dessförinnan hade man
fått avslag på en ansökan om namnändring till Eris. Ommätning gjordes vid
Lysekils Tullkammare den 12 augusti till 82,33 brt och 57,62 nrt.
Oskar Strandberg sålde, den 16 mars 1946, halva sin
del i fartyget till skeppsmäklare Samuel Pontus Pettersson i Göteborg för 3 555:66
kronor. Samma dag sålde Oskar Strandberg och Gustav Johansson 1/6 vardera till Axel
Patrik Rangnäs för 1 833:33 kronor vardera. Rangnäs blev då huvudredare med
Gustav Johansson som befälhavare och oförändrad hemort. Efter dessa transaktioner
ägdes Sensy av Oskar Strandberg 1/6, S P Pettersson 2/6, Axel Rangnäs 2/6 och
Gustav Johansson 1/6. Samuel Pontus Pettersson, som allmänt kallades SP, var
svåger till Axel Rangnäs och född i Tegneby den 1 januari 1888. Han var son
till Edvard Pettersson och Johanna Albertina Samuelsdotter. De var födda i
Skärhamn 1858 och i Lalleröd Övre i Tegneby 1855. S P var gift med Agnes
Matilda Petersson som var född den 11 oktober 1892 i Kvillinge Östergötland. De
var bosatta i Göteborg. Axel Rangnäs var också född den 1 januari 1888 och
bodde på Sjömansvägen 1 i Skärhamn. Han var gift med Samuel Pontus syster, Leontina
Paulina Pettersson, som var född i Skärhamn den 8 mars 1890. Axels föräldrar
var Petter Johansson och Anna Kristina Berntsdotter i Bö Nedergård. De var
födda i Bö 1852 och Tolleby 1855. Den 16 juni 1946 gjordes kontrollmätning i
Fiskebäckskil till 89,84 brt och 56,21 nrt.
Den 4 december 1947 kolliderade Sensy vid utgående
från Lindholmshamnen i Göteborg med s/s Falken av Aabenraa. Falken seglade på
Sensy akterifrån och fortsatte efter kollisionen utan att ta notis om Sensy som
fick diverse babordsskador. Händelsen finns återgiven i Dansk Söulykke-statistik
1947 med nummer 111 avseende s/s Falken och lyder då i sammandrag.
”På resa från
Göteborg till Köpenhamn med styckegods kolliderade den 4 december 1947 i
Göteborgs hamn. Sjöförhör hölls i Köpenhamn den 13 december 1947. Klockan 10
avgick Falken från kaj i Göteborg. Då Falken kommit ut i segelrännan sågs 4
streck om styrbord motorgaleasen Sensy av Skärhamn på utgående från
Lindholmshamnen medan hon sakta girade styrbord. Ombord på Falken som gick med
halv fart fram, stoppades maskinen och man girade hårt babord vilket
tillkännagavs med två korta signaler i mistluren. Strax därpå beordrades
maskinen full fart back, vilket tillkännagavs med tre korta signaler i
mistluren. Kort därefter törnade Falken med styrbords sida mot Sensys styrbords
sida varvid Sensy fick mindre skador på skansklädseln medan Falken inte fick
någon skada. Anm. Sjöförklaring för Sensy föreligger inte”.
Sensys slutliga öde och förlisning inträffade 1949. Under
befäl av Gustav Johansson den 10 november 1949 var Sensy på väg från Menstad i
Norge till Barsebäck med 115 ton salpeter. Klockan 23.30 på kvällen kolliderade
hon i ca 6 knops fart med den brittiska ångaren Vestra av Grangemouth i
Scotland som var lastad. De befann sig då i segelrännan genom Kattegatt på en
position ca 10 distansminuter tvärs Tylö fyr. Sensy fick babords bordläggning
intryckt och sjönk. Besättningen på tre man räddades av en livbåt från Vestra.
Sensy avfördes från registret den 11 januari 1950 som förolyckad. Hon mätte 130
tdw.
Källor:
Kutterepoken, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Brittisk
skeppslista, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet. Vragguiden,
Dansk Söulykke-statistik, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier
Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar