Regina - Nr 4860
Regina var byggd som tremastad skonare i bok och ek hos
Johannes Ring Andersen på Fredriksö Vaerft i Svendborg Danmark. Hon sjösattes
den 28 mars 1908 med byggnummer 100. Första mätningen gjordes den 4 april och
bilbrevet var daterat i Svendborg den 2 maj. Hon registrerades i Sverige den 6
maj som skonarskeppet Regina. Beställare var ett partrederi i Råå med handlare Per
Reinhold i Råå som huvudredare. Han sägs också ha varit sjökapten. Rederiet
hade 37 delägare om sammanlagt 77 parter. Olof Bernhard Bengtsson, som
var befälhavare på Regina, var störste ägaren med 10 parter. Huvudredaren, Olof
Bengtssons svärfar, hade 3 eller 8 parter. Vid leveransen 1908 kostade hon 38
534:52 kronor. Hon finns redan samma år i skeppslistan med 166,86 brt, 154,50
brt under däck, 140,36 nrt, 30,47 längd, 7,62 bredd och 3,08 djup. 1917
redovisas hennes djupgående till 3,4 meter. Hon drevs 1916, 1922, 1924 och 1927
och i 1923 års skeppslista har mättalen ändrats till 173,24 brt, 154,60 brt
under däck och 143,34 nrt. Per Reinhold avled den 2 november 1927 och Olof
Bengtsson tog över som huvudredare den 13 december 1927. B Olof Andersson blev
befälhavare den 28 april 1928 fram till försäljningen 1932. Hon blev reparerad
1931 innan överlåtelsen.
Gustav Edvardsson var född i Kroksdal den 9 juli 1901. Brödernas föräldrar var Karl Edvard Nilsson och Emma Charlotta Pettersdotter. De var födda i Utäng och Hällebäck 1859. Gustav var gift med Selma Bernhardina Johansson, född i Kuballe Västergård den 9 november 1905. De bosatte sig på Storgatan 66. Ernst Nilsson använde sin fars familjenamn medan Gustav Edvardsson använde sin fars patronymikon. Av den anledningen är de i källorna upptagna som Nilsson resp. Edvardsson. Ernst Nilsson var bosatt i Rönnäng. Under tiden 7 juli 1949 till den 14 april 1950 var Sven Erik Olsson i Skärhamn befälhavare på Regina. Han var född den 31 oktober 1909 i Skärhamn som son till Olaus Olsson och Augusta Andersdotter. De var födda i Utäng 1866 och i Nötsäter 1871. Erik Olsson var gift med Alice Gunhild Olsson som var född i Nötsäter den 18 juni 1911. De bodde på Parkgatan 18.
Bilden föreställer den tremastade skonaren Regina
som segelfartyg med hemort Råå. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1937
och 1963. Dessförinnan var Rönnäng hemort från 1932. Bilden är från Råå museum,
Museitidningen 2-2012. På bilden framgår att hon var utrustad med en snaumast i
förkant av fockmasten för hantering av rårna.
Den 19 februari1932 övertogs Regina av ett
partrederi i Rönnäng med 2 bröder som delägare till lika delar och med Ernst
Alfred Nilsson som huvudredare. Gustav Napoleon Edvardsson var den andre
delägaren och han var även befälhavare. Regina seglades till Bassholmen där en
2 cyl Bolinder fotogenmotor på 70 hk monterades av J & C G Bolinders
Mekaniska Verkstad AB vid BassholmensVarv. Anmälan om installationen gjorden
den 3 maj och finns upptagen i 1933 års skeppslista. Det finns även uppgift om
ett intyg från den 7 maj att motorn var på 90 hk vilket, med hänsyn till
uppgifterna i Sveriges skeppslista och Svenska seglare och motorseglare,
troligen är fel. I 1935 års skeppslista redovisas hennes mättal till 171,85
brt, 154,60 brt under däck och 124,76 nrt. Den 15 juni 1935 grundstötte Regina
tvärs Getskärs udde i Öregrunds skärgård. Hon fick svåra kölskador men kunde
dras loss av Gärd från Bergkvara så att hon kunde fortsätta sin avbrutna resa.
Gustav Edvardsson köpte den 3 april 1936 sin brors
halva del i fartyget för 12 000 kronor. Han var därefter ensam ägare till
Regina. Certifikat utfärdades den 19 februari 1937. I detta framgår att
Edvardsson var ensam ägare och själv befälhavare. Hemorten ändrades vid
övertagandet till Skärhamn. 1942 och 1944 råkade Regina ut för skador som hon
inte själv hade någon skuld i. 1942 kolliderade hon med ett okänt föremål i Östersjön
och blev läck med propellerskada så att hon fick bogseras till Kalmar för
reparation. 1944 blev hon rammad av Marinens bevakningsfartyg Skagerack vid kaj
i Lysekil. Även denna gång blev hon läck och fick omfattande skador.Gustav Edvardsson var född i Kroksdal den 9 juli 1901. Brödernas föräldrar var Karl Edvard Nilsson och Emma Charlotta Pettersdotter. De var födda i Utäng och Hällebäck 1859. Gustav var gift med Selma Bernhardina Johansson, född i Kuballe Västergård den 9 november 1905. De bosatte sig på Storgatan 66. Ernst Nilsson använde sin fars familjenamn medan Gustav Edvardsson använde sin fars patronymikon. Av den anledningen är de i källorna upptagna som Nilsson resp. Edvardsson. Ernst Nilsson var bosatt i Rönnäng. Under tiden 7 juli 1949 till den 14 april 1950 var Sven Erik Olsson i Skärhamn befälhavare på Regina. Han var född den 31 oktober 1909 i Skärhamn som son till Olaus Olsson och Augusta Andersdotter. De var födda i Utäng 1866 och i Nötsäter 1871. Erik Olsson var gift med Alice Gunhild Olsson som var född i Nötsäter den 18 juni 1911. De bodde på Parkgatan 18.
Regina såldes den 4 april 1960 inom Skärhamn till Sigurd
Johannes Thuvik. Han var född i Skärhamn den 25 augusti 1912 och son till Karl
Olausson och Elisabeth Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1875 och Skedet
1876. Sigurd var gift med Ethel Ragnhild Kristina (Stina) Karlsson som
var född i Skärhamn den 14 januari 1916. De bodde på Dalgatan 2. I certifikat
den 24 april framgår att Sigurd var ensam ägare och själv befälhavare. På resa
från Norge till Bornholm den 4 maj 1963 eldhärjades Regina 12 sjömil SV om
Ystad. Hon bogserades in till Ystad av Eduard Wilde av Tallin. Vraket såldes
den 20 september 1963 för 6 000 kronor till Norge och bogserades därefter till
Arendal av tremastskonaren Inga av Tegelstrand. I skeppslistan för samma år
framgår att Regina då hade motor på 180 hk samt mättalen 187 brt, 129 nrt, 250 tdw
och 98 std. Stina Thuvik anmälde den 27 november 1963 att fartyget sålts till
Ocean Wide Steamship Co i Monrovia. Det nämns även att hon i Arendal 1963 –
1966 rustades för Wilsons Ocean Wide Sailing Co Ltd i Valetta. Hon avfördes
från det svenska registret 1963.
Regina Maris, ex Regina, som barkantin.
Köpare i Norge var skeppsredarna, bröderna Jon
Aage och Sigfried Wilson i Arendal. Regina reparerades och byggdes om till
barkantin med 5 rår på förmasten och gaffelsegel på stormast och mesan. I och
med brödernas köp var det färdigseglat som lastfartyg. Hon blev nu rent
nöjesfartyg med namnet Regina Maris. Som sådant var hon i brödernas ägo till
1970. Under den tiden gjorde de bl. a två världsomseglingar och rundade Kap
Horn i februari 1967. Jon som var sjökapten var själv befälhavare ombord. Den
13 oktober 1969 avmastades hon i en stormby utanför Kanarieöarna, på väg till
Australien. Hon bogserades till Hamburg för reparation och kunde den 13
februari 1970, från Kristiansand, återuppta den avbrutna resan till Australien.
Hon anlände till Sidney den 6 juni via Southampton och Las Palmas. Bröderna
sålde fartyget 1971 till Niel F Davis i Kalifornien som, samma år i Lissabon, byggde
om henne för charter. Den 10 augusti 1972 råkade hon in i en orkan vid
Mexikanska kusten då hon hade 56 personer ombord. Sjövatten kom ner i maskinrummet
så motorn stannade. Hon fick bogsering till San Pedro dit hon anlände den 29
augusti. Hon överlevde ännu en gång och efter reparationer var hon snart igång
igen med sin verksamhet med bl. a filminspelning.
Oceanografen George Nichols köpte, under
överinseende av Ocean Research and Education Society (vars uppdrag är forskning
och beskydd av valar), Regina Maris 1975. Hon seglade därefter regelbundet från
1976 mellan Arctic och ekvatorn (både i Atlanten och Stilla Havet) och följde
knölvalarnas flyttningsvanor fram till 1985 då hon ersattes av ett modernare
fartyg och hamnade som attraktion i Bostons hamn. På grund av bristande
underhåll sjönk hon där 1988. Hon bärgades så småningom och flyttades 1991 till
Greenport New York på Long Islands nordöstra kust. Där sjönk hon återigen. En
annan gång hade hon brand ombord. På foto i torrdocka i Glouchester Marine
Railways norr om Boston 1980 är hon fortfarande barkantin. Hon sägs ha blivit
omtacklad till skonare med 3 rår på förmasten 1991. Som sådan låg hon många år
i Greenport innan hon 1998 flyttades till Glen Cove, på Long Islands nordvästra
kust New York, för att utgöra blickfång. Då var hon i dåligt skick och läckte
så att hon slutligen sjönk 2002. Masterna med sina 3 rår på förmasten
placerades i betong på land som attraktion i hamnen. Skrovet höggs upp.
Sista tiden hade Regina Maris en 8-cy Caterpillar
motor på 365 hk och två hjälpmotorer för el, en från Mitsubishi på 15 kw och en
Lister Petter på 20 kw. En annan källa anger huvudmotorn som en Busch-Sulzer på
350 hk.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar,
Segla för Tjörn, Råå Museum Museitidningen 2-2012, Lloyds register 1930 – 1945,
Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935,1939
och 1963, Ocean Navigator 1 januari 2003, Wikipedia – Regina Maris - S Berliner
III, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar