Orkney - Nr 8262

Orkney byggdes som tremastad skonare i ek och furu 1919 av skeppsbyggmästare Th Andersen i Aalborg för ”Intressentskapet Orkney ved Rechnitzer, Thomsen & Co” i Aalborg. I 1920 års danska skeppslista är J Jensen befälhavare. Fartyget hade från början namnet Orkney och hon utrustades vid byggandet med 1-cyl motor på 50 hk från Motorfabriken Densil i Aalborg. Mättal och dimensioner redovisades 1920 till 220 tdw, 125 brt, 116 brt under däck 13 rt maskinrum, 18 rt manskapsutrym-men, 95 nrt. 90,7 fots längd, 25,1 bredd och 9,1 djup. Hennes hemort blev Aalborg. 1922 var S K Nielsen befälhavare och året därpå har Orkney övergått till ny ägare, E E Hansen med Köpenhamn som hemort. Befälhavare var då L Mersch. 1925 var Erik Henrik Bom på Thurö ny ägare och befälhavare. Under hans tid installerades 1930 en ny 2-cyl Bolinders råoljemotor på 120 hk. Thurö var då hemort.
Den 2 mars 1938 såldes Orkney för 40 500 kronor till ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare. Johan Vilhelm Pettersson var befälhavare och ägare till 99/100 i fartyget. Hans syster, Ethel Ragnhild Kristina (Stina) blev huvudredare och ägare av 1/100.  Hon var född i Skärhamn den 14 januari 1916. Vilhelm, som var född den 10 april 1904, var son till Karl Pettersson och Elisabeth Olofsdotter. De var födda i Skärhamn 1865 och 1871. Han var gift med Jenny Olivia Andreasson som var född i Södra Bäck den 25 april 1905. De bodde på Storgatan 4. Stina gifte sig med Sigurd Johannes Olausson som var född i Skärhamn den 25 augusti 1912. De bodde på Dalgatan 2 och antog släktnamnet Thuvik.
Den 12 november 1938, på resa från Hudiksvall till Nyborg med trälast, gick Orkney på grund vid Stubbekjöbing Rev men kom loss med hjälp dagen därpå. Vid sjöförklaringen den 13 november angavs orsaken till tät dimma och strömsättning. Valdemar Julius Kaspersson från Lyse vikarierade för Vilhelm Pettersson under tiden 17 mars - 5 juli 1939 och Axel Patrik Pettersson Rangnäs under tiden 12 juni – 8 augusti 1940. Karl Valter Nilsson från Gravarne var befälhavare under tiden 7 maj – 24 juli 1941. I 1945 års skeppslista är Orkneys mättal och dimensioner upptagna till 131 brt, 100,13 nrt, 26,9 längd, 7,57 bredd, 2,73 djup och 3,3 meters djupgående. Vid ommätning den 1 mars 1946 mättes hon till 139,82 brt och 105,64 nrt. Axel Rangnäs var född den 1 januari 1888 och bodde på Sjömansvägen 1 med sin hustru Leontina Paulina Pettersson som var född i Skärhamn den 8 mars 1890. Axels föräldrar var Petter Johansson och Anna Kristina Berntsdotter i Bö Nedergård. De var födda i Bö 1852 och Tolleby 1855.

Bilden föreställer tremastskonaren Orkney. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1938 och 1961. Bilden, som är kopierad från boken Segla för Tjörn, tillhör Göteborgs Historiska Museum. Fotograf 1942 var Olof Hasslöf. 

Den 18 januari 1949 anmäldes att Vilhelm Pettersson var huvudredare. Han övertog systerns del i fartyget för 400 kronor den 8 januari 1958. Under samma år, den 10 oktober, utfärdades intyg att Orkney blivit omriggad till galeas. Certifikat den 15 oktober nämner Orkney som motorgaleas och Vilhelm som ensam ägare och själv befälhavare. 1961 såldes hon tillbaka till Danmark I samband med försäljning 1961 uttogs nytt certifikat den 16 februari.
Jörgen Roed i Kronborg fyr Helsingör köpte Orkney den 27 mars 1961 för 67 500 kronor. Hon blev då avförd från det svenska registret. I den danska skeppslistan redovisades hon 1962 med Helsingör som hemort. Mättal och dimensioner var där upptagna till 134 brt, 87 nrt, 174 hk, 91,1 fots längd, 24,8 bredd, 9,0 djup och 214 tdw. Motorn som redovisades var en 6-cyl MWM (Motorenwerke Mannheim) motor på 130kw/174hk. Den skall enligt Museet för söfart i Helsingör ha blivit installerad 1958. MWM ägdes då av Süddeutsche Bremsen i München. 1964 ändrades hemorten till Svendborg med samma rederi. Den 26 januari 1965 såldes hon till Andreas Fr Viggo Jensen i Svendborg med Svendborg som hemort. Orkney finns med i den danska skeppslistan t.o.m. 1969.
Den 19 december 1969 överfördes hon till D C J Hardingham i Gibraltar och byggdes om till 3-mastskonare för passagerarfart i Medelhavet med bas på Malta. Hon blev då omdöpt till Nordic Swan. Hennes slutliga öde känner jag inte till.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1920 – 1935 och 1962 - 1970, Sveriges skeppslista 1945, Lloyds Register1935 – 1945, Museet för söfart i Helsingör, Segla för Tjörn, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.


Kommentarer