John - Nr 5100
Kuttern var byggd av ek 1888 i Galmpton Devon vid
engelska kanalen, ca 50 km öster om Plymouth, med namnet John and Emma. Den
hade fått sitt namn efter ägaren, John Bond, och hans hustru Emma M Bond. John
Bond var född 1858 i Plymouth Devon som ligger ca 50 km från Galmpton Devon där
Kuttern var byggd. Hustrun var från Lowestoft och det var där som den blev
registrerad 1888 med ON 95689 och fiskeribeteckningen LT 204. Enligt Brittisk
skeppslista 1890 var hon ketchriggad och på 61 ton. Det var John Bond som sålde
kuttern till Sverige för 485 pund den 24 maj 1909. Makarna Bond fick redan
samma år en nybyggd ketchriggad kutter från Galmpton som de döpte till samma
namn.
De svenska köparna var ett partrederi på Stocken Orust
med två delägare som hade hälften vardera. Dessa var Joakim Edvardsson och
Anton Andersson. Mätbrev utfärdades av Tullkammaren i Lysekil den 8 juli 1909
med 61,03 brt och 33,27 nrt. Den 12 mars 1910 anmäldes namnändring till John
för registrering och den 23 mars blev detta beviljat. Huvudredare var då Anton
Andersson och befälhavare Joakim Edvardsson. Som hemort angavs Stocken.
Den 23 februari 1912 såldes kuttern till ett
partrederi i Nösund med John Oliver Johansson som huvudredare och Albert
Andersson som befälhavare. Hemorten ändrades till Nösund. De övriga delägarna i
partrederiet var Gustaf Andersson, Leander Johansson, Artur Karlsson och Albin
Karlsson. Alla delägarna hade 1/6 vardera. Hon såldes vidare den 6 november
1916 till ett partrederi i Mollösund för 11 000 kronor. Partdelägarna var John Oliver
Johansson som var huvudredare, Johan Tomas Simonsson, Karl Adolf Mörk, Karl
Arvid Mörk och Rickhard Wunch Mörk. Karl Adolf Mörk var befälhavare. Alla
delägarna hade 1/5 vardera. Hemorten ändrades till Mollösund.
John Oliver Johansson och Johan Tomas Simonson sålde
den 25 september 1917 sina delar till de övriga delägarna Karl Adolf Mörk, Karl
Arvid Mörk och Rickhard Wunch Mörk för 738 kronor per andel. Huvudredare och
befälhavare var nu Karl Adolf Mörk och hemorten förblev Mollösund. I 1917 års
skeppslista upptogs John till 61,03 brt, 61,03 brt under däck, 33,27 nrt, 21,98
längd, 5,91 bredd och 2,77 djup. Meddelande ingavs till Kommerskollegium den 26
januari 1918 att försäljningssumman den 25 september utgjorde 6 000 kronor per del.
Stämpelskatt 120 kronor hade tidigare inbetalts. Den 12 april 1918 ommättes
kuttern vid Lysekils Tullkammare till 61,13 brt och 43,94 nrt.
Kuttern såldes den 8 februari 1921 för 16 000 kronor
till ett partrederi med två delägare i Edshultshall. Samuel Ludvig
Persson i Edshultshall blev huvudredare och Anders Johan Pettersson i Hällevik
Nedergård blev befälhavare. Hemorten ändrades till Edshultshall. Den 6 februari
1923 såldes John på offentlig auktion för 8 000 kronor. Skepparen Anders Johan
Pettersson i Hällevik köpte och blev både huvudredare och befälhavare. Eftersom
han redan var hälftenägare betalade han vid auktionen 4 000 kronor för den
utauktionerade halva delen. Hemorten förblev Edshultshall.
Kuttern John, byggd som John and Emma i Galmpton
1888, hade Skärhamn som hemort mellan åren 1937 och 1943. Bilden är från
Kutterepoken.
Under 1924 gjordes en del ombyggnader som medförde
att fartygets mått blev ändrade. Det var en förbyggd halvruff och
lastrumsluckor mm som gjorde att måtten ändrades till 21,82 längd, 5,90 bredd
och 2,72 djup. Dessutom installerades en 1-cyl motor från Säffle på 25-30 hk.
Den 15 april ommättes hon vid Lysekils Tullkammare till 60,29 brt, 58,22 brt
under däck och 39 nrt. Anders Johans son, Per
Ivar Pettersson från Edshultshall, tillträdde som ny befälhavare den 20 juni
1936 och fram till försäljningen den kommande vintern.
Den 27 januari 1937 köptes kuttern av två bröder i
Skärhamn för 15 000 kronor. Gunnar Johansson blev delägare med 2/3 och Alvar
Paul Johansson med 1/3. Gunnar som var befälhavare var född den 7 augusti 1912
och bodde på Hamngatan 23. Alvar som var huvudredare var född den 9 september 1907
och bodde på samma adress. Ny Hemort blev Skärhamn. Bröderna, födda i Skärhamn,
var söner till Axel Johansson och Beata Pettersdotter. Dessa var födda i
Skärhamn 1878 och i Kroksdal 1880 (Axel hade i Skärhamn smeknamnet Jansson).
Gunnar gifte sig med Inger Helena Gunborg Johansson som var född i Svenneby Gbg
och Bohus län den 23 april 1922. De bosatte sig i Tegelstrand Hamburgsund.
Alvar gifte sig med Inez Paula Beatrice Borggren som var född i
Järrestads socken i Kristiansstads län den 12 mars 1916. De bosatte sig på
Hamngatan 23 i Skärhamn. Den 3 september 1939 ommättes kuttern vid Göteborgs
Tullbevakningsinspektion till 61,69 brt och 41,72 nrt.
Alvar sålde sin tredjedel för 5 000 kronor till sin
bror, Gunnar i Tegelstrand, den 14 februari 1943. Gunnar överlät i sin tur 1/20
för 750 kronor till sin svärfar, Karl Gunnar Jonasson, i Tegelstrand. Kutterns
hemort ändrades till Tegelstrand. Gunnar var både skeppare och huvudredare.
Den 21 februari 1948 gjordes ommätning vid Lysekils Tullkammare till 68,23 brt
och 45,61 nrt och den 6 mars 1952 gjordes ny mätning vid Strömstads Tullkammare
till 68,73 brt och 45,65 nrt. I februari 1955 såldes kuttern för sista gången.
Det var ett partrederi där ägarna bodde på Källö Knippla i Öckerö kommun och i
Hestrand i Tanums kommun strax söder om Hamburgö. De köpte kuttern för 11 000
kronor. Delägarna var Karl Sigvard August Theodor Karlsson som var huvudredare
och varvsägare på Källö Knippla och Sune Georg Karlsson från Heestrand. De två
delägarna hade lika stora delar. Sune Georg Karlsson var befälhavare. Man
behöll Tegelstrand som hemort.
Den 24 september 1955 totalförliste John på
Skottarevet utanför Falkenberg. Besättningen räddades. Hon avfördes den 3
februari 1956 som förolyckad.
VÖRDSAMT MEMORIAL
Sjöolyckans Art: Strandning med sannolik
totalförlust som följd. Tiden för olyckan: 24 september 1955. Platsen för
olyckan: Utanför Falkenberg (Skottarevet). Fartyget: Segelfartyg med
hjälpmaskin ”John”. Byggt år: 1888 av
ek. Registreringsnr: 5100. Hemort Tegelstrand. Tontal: 69 brutto registerton.
Befälhavare: Sune Georg Karlsson. Bemanning, befälhavaren inräknad: 2 man. På
resa från Falkenberg till Landskrona. Ingen last, ingen däckslast, ingen
barlast.
Rapport enligt 40§ sjölagen inkom den 29 september
1956 (troligen fel årtal, bör vara 1955). Underrättelse enligt 315 § sjölagen
om blivande sjöförhör inkom den 1 oktober 1955. Sjöförklaring: Vid Rådhusrätten
i Uddevalla den 4 oktober 1955. Inkom till Kungl. Kollegium den 7 oktober 1956
(troligen fel årtal, bör vara 1955). Sakkunnige och allmän åklagare: Närvarit.
Utdrag ur skeppsdagbok och maskindagbok saknas. Befälhavarens skriftliga
framställning av sjöolyckan: I rapporten.
Sakredogörelse: Motorgaleasen ”John” av Tegelstrand
avgick den 24 september 1955 kl 20.45 från Falkenberg för att gå till
Landskrona för lastning. Fartyget var tomt med ett djupgående av F = 5´,0´´
samt A = 8`,0´´. Bemanningen utgjordes av befälhavaren och en bästeman. Det var
SSO-lig vind, 6m/s, och klar sikt. Stark nordgående ström rådde. Då ”John”
kommit ungefär 2 distansminuter utanför Falkenbergs fyr, började motorn att
krångla och stannade på den ena cylindern. Orsaken härtill förmodades vara att
motorn kallnat, varför man försökte värma den med blåslampan, vilket dock inte
hjälpte, utan motorn stannade helt. Sedan ventilerna skruvats loss och
rengjorts kom motorn igång på båda cylindrarna, varefter luft pumpades upp i
tankarna. Motorn stannade dock igen. Storseglet hissades då och ”John” lades
för halv vind västvart medan man försökte att arbeta med motorn. Befälhavaren
övervägde ankring men ansåg det vara dålig ankargrund och han trodde att de
säkert skulle segla klara västerut. Kl 22.15 gick fartyget på grund. Enligt
befälhavaren befann sig, vid grundstötningen, både han och bästeman i
maskinrummet men enligt bästeman var denne ensam i maskinrummet vid
grundstötningen under det att befälhavaren befann sig på väg upp eller i
styrhytten eller på däcket. Det befanns att fartyget drivit på grund på
Skottarevet. Efter grundstötningen firades seglet och man lyckades få igång
motorn samt försökte förgäves backa av grundet. Kl 23.00 blossades med fackla
för att få hjälp. Detta syntes dock inte ha observerats i land. Motorn gick
till midnatt, då den stannade på grund av, att i fartyget, inträngande vatten
stigit upp över svänghjulet. Det blossades sedan flera gånger under nattens
lopp. Kl 04.00 kom livräddningsbåten ”Adolf Bratt” till hjälp och låg i lä av
”John” till kl 07.00, då de ombordvarande lämnade fartyget och gick ombord i
”Adolf Bratt”, emedan de ansåg bärgningen av ”John” vara utsiktslös.
Orsaken till sjöolyckan, i den mån den kan med
ledning av sjöförklaringens innehåll bedömas: Grundstötningen torde närmast ha
berott på att ingen åtgärd vidtogs för att förhindra densamma och att inga
ortsbestämningar gjordes för att fastställa hur fartyget förflyttade sig under
det båda männen var sysselsatta med maskinarbete. Det rådde gynnsamma
vindförhållanden och möjligheter att med effektiv segelföring segla fartyget
ut på fritt vatten, utan att ens förhindra att den ene mannen under tiden kunde
fortsätta arbetet med motorn. Alternativt kunde fartyget ha ankrats upp för den
tid maskinarbetet tog. Även om ankarbotten inte hade varit så god och ankaret
draggat, så kunde motorn med största sannolikhet ha varit klar att sättas igång
i god tid innan fartyget kom för nära grundet. Nu lämnades det att driva med
vind och ström utan uppsikt och med drifthastigheten ökad av den otillräckliga
segelföringen.
Ex. officio
S.Hallström
Källor:
Kutterepoken, Båtar på Stocken, Tjörns båtar, kyrkoarkivalier från berörda
församlingar i Sverige och England, Brittisk skeppslista genom Clip – Crewlist
Index Project samt Folk och hus i Skärhamn,
Kommentarer
Skicka en kommentar