Emma - Nr 2144

Byggdes i järn på klink, av Carl Gustaf Hasselbom hos Oskarshamns Mek. Verkstad & Torrdocka AB, för Gustaf Ideström i Västervik. Hon byggdes som passagerarbåt och blev färdigställd år 1884. I mätbrev från den 1 september 1884 redovisas hon till 42,56 brutto och 41,27 netto. Hennes dimensioner var 18,94 x 3,94 x 1,88 och hon var utrustad med varvets ångmaskin på 60 ihk. Enligt intyg från Hasselbom var ångmaskinen på 15 nom hk. I mätbrev från 1899 redovisas Emma till 41,10 brutto och 18,72 netto.
Efter Ideströms död den 7 februari år 1900 ägdes hon av sterbhuset och från 1910 av AB Gustaf Ideström & Co i Västervik. Därefter såldes hon 1912 till August Fredrik Norberg i Västervik och året därpå till Otto Edward Ljungström i Rosendal, Loftahammar socken. Han sålde Emma år 1917 för 1500 kronor till Gustafsfors Fabrikers AB.    

Med denna ägare fick hon 1919 certifikat som Bogser/ss Gustafsfors VII. 1934 fick hon certifikat som Last/ms Emma efter att hon med ny ägare byggts om under 1933 och 1934 och samtidigt fått en Bolinder motor på 20 hk inmonterad. Ägare var då Carl Simon Carlsson i Lennartsfors. Det var där hon blev förbyggd. Därifrån blev hon såld till Hönö för 5000 kronor år 1949.  
Hon kom till Skärhamn genom inköp på exekutiv auktion 1951, inropad av verkstadsägare Gustav Berntsson för 6800 kronor. Emma var då ett lastfartyg med 60 tons lastkapacitet, utrustad med motor från Bolinder på 20 hk. Gustav Berntsson byggde om henne till tankfartyg och sålde henne 1952 för 22000 kronor till Göteborg. I 1969 års skeppslista hade Emma motor på 40 hk. En gissning är att den blev insatt när hon byggdes om till tankfartyg.

Emma anmäldes 1969 som skrotad och avfördes samma år som upphuggen. Detta var inte riktigt. Hon fanns kvar långt efter år 2000. Det förekommer uppgifter i Båtologen 1985 att hon existerade som L/F Bohus. Hon fanns också med det namnet i skeppslistan 1987 i Göteborg och registrerades som Old Mary i Karlskrona år 1990. Hon övertogs av De Fyras Krog AB i Stockholm år 2001, efter att ha varit upplagd i Ryssviken, och verkade troligen i deras regi tills hon avregistrerades den 30 juni 2007. Därefter finns uppgifter och bilder på henne, upplagd i Stockholmsområdet vid Herrö år 2008 och 2012 i allt sämre tillstånd och vattenfylld.
När hon avregistrerades den 30 juni 2007  var hon registrerad på nämnda bolag som chartermotorbåt och utrustad med en Volvo Penta MD 96 på 150 hk av 1958 års modell. Det är oklart när den sattes in.   


Mättal: Mätbrev 1884: 42,56/41,27. Mätbrev 1899: 41,10/18,72.  SL 1969: 37/19. Namn med början vid byggnation: Emma, Gustafsfors VII, Emma, Bohus, Old Mary. Hemorter med början vid byggnation: Västervik, Loftahammar, Gustafsfors, Lennartsfors, Hönö, Skärhamn, Göteborg, Karlskrona, Stockholm.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Tugboatlars, Båtar på Vänern – Björn Larsson, Sveriges dödbok, Registerutdrag år 2007 ur fartygsregistret.    



   
Emma som Gustafsfors VII.

Emma av Skärhamn.


Emma som Old Mary.




Kommentarer