Thelma - Nr 6290 - IMO 5164992

Byggdes i stål som tremastad skonare år 1909 av E.J. Smit & Zoon Scheepswerven N.V. i Groningen, med namnet Zeemeeuw, för P. Jonker i Hoogezand NL. Hon byggdes som lastfartyg utan motor. Hennes mättal vid byggnationen var 181/148,15/250 och hennes dimensioner 35,78 löa, 32,28 i vattenlinjen, 7,07 bredd, 3,29 djup med ett djupgående av 2,88. År 1917 såldes hon av N.V. Maatschappij Vrachtvart i Middelburg, som varit ägare från 1916, till Karl Linden och John Nurminen i Raumo Finland. Hon fick då sin första motor inmonterad. Det var en 2-cyl 2-takt motor från Björneborgs Mekaniska Verkstad på 70 hk.
De finska redarna sålde Zeemeeuw i november 1919 för 106000 kronor då hon låg i Köpenhamn. Det var ett partrederi på Ven som var köpare och döpte om henne till Linnea. Wiktor Efraim Jönsson på Ven var huvudredare och störste ägare med 162/222. Han var även fartygets befälhavare. Bland ägarna kan även nämnas Anders Petter Horndal med 20/222. Fartyget övertogs i Råå i april 1920 och fick troligen Helsingborg som hemort. 1927 fick hon Ven som hemort vilket blev ändrat till Helsingborg 1933. Hon fick sin andra motor på sommaren 1929. Det var en 2-cyl 2-takt Avance på 85 hk. Hon ägdes då av Rederi AB Ven.
Det var detta bolag som den 10 september 1936 sålde Linnea till Skärhamn. Det förekommer uppgifter om att Emil Patrik Pettersson var ensam ägare. Andra uppgiftslämnare menar att han var huvudredare i det partrederi som köpte henne. Det nya rederiet döpte om henne till Thelma. Befälhavare blev Emils systerson Olof Patrik Johansson i Skärhamn. Huruvida han även var delägare saknar jag uppgifter om. Ägandet i Skärhamn blev inte långvarigt för den 20 september 1938 såldes Thelma för 80000 kronor till Port Louis på Mauritius. Emil Pettersson och Olof Johansson hade tidigare varit delägare i Elgö.
Köparna på Mauritius var Raphael Fishing Co Ltd. Thelma fick brittiskt ON 135619 eftersom Mauritius tillhörde Storbritanien. Hon förekommer med detta nummer som registrerad den 9 augusti 1939 med namnet Thelma och i 1940 års register med 85 hk motor med hemort Port Louis. Motorn byttes 1946 till en 5-cyl 2-takt Fairbanks motor på 240 hk. Hon såldes vidare till Seychellerna 1962 där hon fick namnet Isle of Farquhar. Hon blev upplagd 1974 och skulle skrotas 1975 då en grupp intresserade fick dispens till år 2004 för en plan att bevara fartyget. Om detta bevarande blev av känner jag inte till. Hon fanns på frimärke på Seychellerna 1970 och på bilder från 2004 där hon låg upplagd vid huvudön Mahe där också huvudstaden Port of Victoria ligger. Port of Victoria torde ha varit hennes sista hemort.

Mättal: Vid byggnation: 181/148,15/250. SL 1937: 192/142. Merkantile Navy List 1940: 176/99. Namn med början vid byggnation: Zeemeeuw, Kyllikki, Linnea, Thelma, La Perle, Isle of Farquhar. Hermorter med början vid byggnation: Hoogezand NL, Middelburg NL, Raumo Finland, Helsingborg, Ven, Helsingborg, Skärhamn, Port Louis Mauritius, Victoria Seychellerna.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Stichting Maritiem Historische Databank NL, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Clip Crew List Index Project – Clip databases, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet.

Thelma som bramsegelskonaren Zeemeeuw utan motor före 1917.


Thelma som slätskonare sedan rårna på förmasten tagits bort.

Telma på Seychellerna 9 oktober 2004.

Thelma har tjänat ut. Seychellerna 9 oktober 2004.




Kommentarer