En Avant - Nr 5959

Kuttern En Avant var byggd som ketchriggad seglande trålare hos G & T Smith vid Rock Channel i Rye England 1892. Hon sjösattes i mars 1892 och registrerades den 10 maj i Grimsby som En Avant med ON 99674. Hennes fiskebåtsregistrering i Grimsby var GY 457. Rye ligger i East Sussex vid engelska kanalen ca 40 km NO om Hastings. Hon registrerades för 74 ton och hade måtten 73,7 x 20,3 x 10,4 fot. Beställare var Joseph Smith i Grimsby. Den 25 oktober 1899 avfördes En Avant ur det brittiska skeppsregistret med notering att hon sålts till Sverige. Namnet är franska som på svenska blir Framåt.
Köpare var ett partrederi i Mollösund med fyra delägare och köpeskillingen var 390 engelska pund. Delägarna i partrederiet var JA Samuelsson, Martin Hermansson, Johan Karlsson och Olof August Olsson. De hade 1/4 vardera i rederiet. Samuelsson var huvudredare och Hermansson var befälhavare. En Avant mättes vid Uddevalla tullkammare den 22 februari 1901 till mättalen 72,31 brt och 37,34 nrt med hemort Mollösund.
Hon blev den 14 november 1905 såld på auktion för 10 150 kronor. Köpare var ett nytt partrederi i Mollösund bestående av Oskar Sjöberg, Joakim Johansson, Oskar Teodor Simonsson och Karl Edvin Simonsson, alla med lika delar. Oskar Teodor Simonsson var huvudredare och Joakim Johansson befälhavare. Hemorten förblev Mollösund.

Bilden föreställer den engelskbyggda kuttern En Avant. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1943 och 1947. Bilden är hämtad från bokverket Tjörns båtar.


Den 11 mars 1918 såldes En Avant till skepparen Karl Lorents Enochsson på Resö i Lur församling Tanum för 27 500 kronor. Namnet ändrades till Nordstjernan med Resö som hemort, vilket blev registrerat den 30 mars. Enochsson var själv befälhavare. Han behöll dock inte fartyget längre än till den 16 april samma år då han sålde till skepparen Benjamin Johansson i Grundsund på Orust för samma belopp. Johansson var själv befälhavare. Tullkammaren i Lysekil mätte fartyget den 17 maj till 72,31 brt och 57,09 nrt.
Nordstjernan såldes den 14 januari 1919 till ett partrederi i Långesjö Tanum för 27 000 kronor. Partredarna var två bröder från Grebbestad som hade hälften vardera. Den äldre brodern, Johan Adolf Andersson, var huvudredare och bodde i Långesjö medan den yngre brodern, Hugo Valdemar Andersson, var befälhavare och bodde i Kämpersvik. Certifikat utfärdades den 23 januari med Långesjö som hemort. Långesjö och Kämpersvik ligger i närheten av Grebbestad. En Avant mättes vid Strömstads tullkammare den 27 februari 1919 till 72,31 brt och 60,37 nrt.
En 1-cyl 22 hk Avance råoljemotor med vridbara propellerblad insattes den 20 januari 1920 vid Marstrands Mekaniska Verkstad. Anmälan gjordes den 1 februari och den 19 mars ommättes fartyget vid Marstrands tullkammare till 72,31 brt och 57,03 nrt. Den 22 maj gjordes ommätning i Marstrand till 74,98 och 57,37. Den 27 januari 1921 beviljades en ansökan om namnändring till fartygets ursprungliga namn, En Avant. I 1923 års skeppslista framgår att hemorten ändrats till Kämpersvik och att hon blivit namnändrad till En Avant. Mättal och dimensioner redovisades med 74,98 brt, 72,31 brt under däck, 57,37 nrt, 22,40 längd, 6,19 bredd och 3,17 djup. 1927 reparerades ruff och lastluckor och därefter ommättes hon vid Falkenbergs tullkammare den 6 april till 76,54 brt och 53,49 nrt. Ytterligare ommätning gjordes vid Strömstads tullkammare den 18 mars 1931 till 83,63 brt och 58,65 nrt. Det framgår inte vad som föranlett de förändringarna men det kan ha varit ändrade luckkarmar, eftersom även nrt ökat med drygt 5. Kanske även styrhytt ingick i ombyggnaden. Under 1940 byttes motorn till en 1-cyl Munktell på 60 hk. En bror till ägarna, Josef Albert Andersson i Grebbestad, blev befälhavare den 8 juni 1942.
En Avant såldes till Karl Otto Augustsson i Skärhamn den 25 februari 1943 för 15 000 kronor. Otto var född i Utäng Skärhamn den 11 januari 1891 och han var själv befälhavare på fartyget vilket fick Skärhamn som hemort. Hans föräldrar var August Olsson och Mathilda Kristiansdotter i Utäng. De var födda i Tolleby 1864 och Södra Bäck 1863. Otto gifte sig med Alfrida Lovisa Martinsdotter från Flatholmen. Hon var född den 12 juni 1892. De bosatte sig på Idrottsvägen 6 i Skärhamn. 
Den 24 januari 1944 såldes En Avant inom Skärhamn. Två bröder från Utäng Skärhamn bildade partrederi och köpte fartyget för 15 000 kronor. De var John Robert Johannesson och Adolf Eberhard Johannesson och de hade lika stora andelar. John Robert var född den 23 september 1904 och gift med Märta Alida Johansson från Fagerfjäll som var född den 26 november 1907. Adolf Eberhard var född den 8 september 1906. John Robert var huvudredare och Adolf Eberhard var fartygets befälhavare. Hemorten förblev Skärhamn. Den 17 januari 1946 övertogs befattningen som befälhavare av en bror till ägarna, Axel Ragnar Johannesson. Han var född den 4 augusti 1917. Brödernas föräldrar var Albin Johannesson och Amanda Rustina Rutgersdotter i Utäng. De var födda i Utäng 1879 och i Klövedal 1881.
En Avant såldes den 5 maj 1947 till Bleket på Tjörn. Ett partrederi med tre delägare köpte kuttern för 17 000 kronor med lika stora delar. Hemorten ändrades till Bleket. De tre delägarna var omnibussägare Lennart Gunnar Erik Adolf Pettersson i Bleket som också var huvudredare, skepparen John Gottfrid Berndtsson i Stockevik som var befälhavare ombord samt Karl Isak Andersson i Skärhamn. I samband med registreringen ansökte man om att få ändra namnet till Eira. Namnändringen blev beviljad den 11 juli. Isak Andersson var född den 18 oktober 1894 i Lilla Sibräcka som barn till Oskar Andersson och Augusta Olausdotter. De var födda i Lilla Sibräcka och Dyreby1868. Isak var gift med Elin Bernhardina som var född i Fagerfjäll den 26 januari 1903. De bodde på Storgatan 12.
Under 1947 genomgick Eira en förbyggnad och reparation vid Källvikens varv i Dragsmark. Det hade varit brand ombord samma år vilket gjorde att hon behövde repareras ända från vattenlinjen. Man försåg fartyget med och utförde reparationer av överbyggnad akter, halvdäck, ruffar, styrhytt, lastluckor mm. Enligt uttalande från redaren blev Eira då så gott som ny. Fartygets dimensioner blev ändrade till 22,90 längd, 6,16 bredd och 3,19 djup. Innan förbyggningen var motsvarande mått 22,40, 6,19 och 3,17. Den 25 oktober 1947 mönstrade John Bror Eberhard Berntsson som befälhavare på Eira. Han var född i Skärhamn den 29 maj 1916 som son till John Birger Berntsson och Bertilina Emerentia Edvardsdotter på Postvägen 4. De var födda i Skärhamn 1891 och i Aröd 1893. Bror gifte sig med Lilly Anna-Lisa som var född i Valla den 7 januari 1921. Motorn byttes till en 2-cyl Skandia på 130 hk. Detta registrerades den 29 juni 1948. Samma datum blev Eira ommätt vid Lysekils tullkam-mare till 89,25 brt och 55,03 nrt.
Den 29 november 1950 registrerades Sigvard Johannes Tallvik från Skärhamn som befälhavare. Året därpå deltog båten i sillfisket vid Island med Tallvik som befälhavare. Bästeman var Karl Ossian Lottsson. Dessutom var Tage Erik Allan Persson från Skärhamn med på fisket. Utöver dessa bestod besättningen av ytterligare fem personer som inte var från Skärhamn eller dess omnejd. Sigvard Tallvik var född den 15 september 1909 och bodde på Storgatan 29. Hans föräldrar var August Olsson och Mathilda Johannesson som bodde på Sjömansvägen 4. De var födda i Nordvik och Utäng 1871 och 1877. Sigvard var gift med Alice Paulina som var född i Klövedal den 29 juni 1917. Karl Lottson var född i Skärhamn den 13 februari 1910 och bodde på Djurgårdsvägen 5. Hans föräldrar var Karl Oskar Andersson och Anna Pettersdotter. De var födda i Fosseröd 1878 och i Tubberöd 1888. Karl Lottsson var ogift. Tage Persson var född i Gustavi församling Göteborg den 11 maj 1918. Han var gift med Gunvor Olausson som var född i Skärhamn den 9 mars 1917. De bodde på Magasinsgatan 5.
Man gav sig iväg i början av juli och hämtade tunnor i Göteborg. Därefter fortsatte man via Norge till fiskeplatsen på norra Island där man fiskade med cirka 60 drivgarn som sattes på nätterna. Det var till en början dåligt fiske men sedan man bytt fiskeplats fick man alla tunnor fyllda. Man fick dessutom salta i presenning på däck, det man inte hade tunnor till. Eira fick maskinhaveri på hemvägen så man var tre veckor försenade då man anlände till Skärhamn med full last.
Efter Islandsfisket blev Leif Einar Börje Evertsson från Stockevik befälhavare. Detta blev registrerat den 16 oktober 1951. Den 26 februari 1952 registrerades att Manne Arnold Mattiasson från Kyrkesund var befälhavare. Den 5 mars året därpå såldes Eira till ett partrederi på Källö-Knippla. Rederiet bestod av Folke Zackrisson, Göte Andersson och Elof Johansson vilka hade 1/3 vardera. Köpeskillingen på 50 000 kronor erlades med 47 500 kronor kontant. För resterande 2 500 kronor mottog säljarna galeasen Elin 4691 i likvid. Elof Johansson blev huvudredare och befälhavare på Eira och hemorten ändrades till Källö-Knippla. Under åren Eira ägdes på Källö-Knippla registrerades den 1 augusti 1956 Nils Viktor Lennart Nygren som befälhavare och den 4 februari 1957 Leif Sonny Andreasson. Båda var från Göteborg.
Den 10 maj 1959 köpte varvsägaren Sigvard Karlsson på Källö-Knippla Eira för 5 500 kronor. Han sålde vidare tre dagar senare till skepparen Sven Kuno Villiam Lind i Tegelstrand för 5 000 kronor. Lind var själv huvudredare och befälhavare. Hemorten ändrades till Hamburgsund och den första juni blev rederiets ansökan om namnändring till Berit 1 beviljad och registrerad. Den 15 november samma år byttes motorn till 120 hk Albin Diesel som tidigare suttit i Linds galeas Frithiof. I uppgörelsen mellan parterna ingick att Frithiof skulle överlämnas till varvet på Källö-Knippla. Efter Tegelstrand och Hamburgsund blev kuttern såld den 30 april 1964 till ett partrederi i Stockholm för att bli lustfartyg. Ingenjör Erik Christer Jansson i Stockholm och ingenjör Anders Lundin i Stocksund betalade 20 000 kronor och blev ägare med hälften vardera. Man ansökte samtidigt om namnändring till En Avant vilket blev beviljat den 10 november. I certifikat från samma datum framgår att Anders Lundin var befälhavare. Den 1 januari 1976 var hon registrerad på partrederiet Erik Christer Jansson som lustfartyg.  
Erik Dambert upplyser i sin bok att hon sågs i Öresund 1966 som lustfartyg, att hon låg vid Bohus varv den 3 juli 1979 för utrustning, att hon låg sjunken vid Bohus den 24 februari 1981 och att hon blivit bärgad och åter låg vid Bohus varv den 12 juni 1981. Båtologen upplyser på sidan 81 år 1989 att hon låg vid Bohus varv 1988. Samma källa upplyser 1994 att hon är upphuggen men kvarstår i registret på grund av inteckningar. Hon hade då en längre tid legat vid Bohus varv. Efter några år tog ägarna henne till en plats innanför Norra Tjurholmen vid Lödöse där hon höggs upp med hjälp av en grävmaskin och i bitar fördes till tippen. I 1988 års skeppslista var hon införd med 89 brt, 36 nrt, 125 tdw och med 120 hk motor. 
    

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla Tore Olsson i Mörrum, Kutterepoken, Brittiskt skeppsregister, En resa till sillens och sagornas ö, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.







Kommentarer